Tille skrev om sin längtan till sommaren nu när han har fått ihop sin "Tornado Tille" hoj och nu när jag har fått min fulkines såld och nästa års cykel är beställd så ska jag väl erkänna att även fast det är mysigt att hoja CX på vintervägar så är vår och sommarcyklingen ett snäpp bättre, speciellt nu när jag vet vad jag kommer hoja (det där lät ju avancerat men det är det ju inte) på nästa år när det kommer till asfaltsturerna.
Efter att ha kollat runt, velat och kollat på riktigt schyssta ramar från mina vänner tog jag beslutet att gå på en Cannondale CAAD10 ram från Cykelspecialisten och flytta över alla saker från fulkinesen.
Fast när Patrik sen sa att det endast skiljde 5000:- mellan en ram exkl stolpe och styrlager och en hel hoj med Shimano 105, samt 9000:- upp till en med Ultegra (båda med sunkiga hjul) så bestämde jag mig för att gå på en ny hoj istället för en ram och jag valde väldigt moget 105 istället för Ultegra. Däremot så kommer jag istället att köpa ett par Dura-Ace hjul, så totalpriset kommer ligga i paritet med Ultegramodellen fast jag kommer ha 105 istället fast med mycket finare hjul än Ultegramodellen. Vuxet va? Sadeln åker puts väck och kommer ersättas med min Specialized Toupé som ligger i källaren.
Nu blir det reklam.... Frågade Patrik om styrbredden på hojen då jag måste ha 44cm bredd på det och fick till svar att "Det spelar ingen roll, köper du en hoj hos oss ser vi till att du sitter bra på den och måste vi byta styre så gör vi det". Trevligt servicetänk där!!
Som Rippa sa, "En CAAD ram i fin-alu blir ju ett utmärkt statement i dessa plastramstider. Fin-alu är det nya retro-stål. Dock utan dess viktnackdel."
Efter att ha kollat runt, velat och kollat på riktigt schyssta ramar från mina vänner tog jag beslutet att gå på en Cannondale CAAD10 ram från Cykelspecialisten och flytta över alla saker från fulkinesen.
Fast när Patrik sen sa att det endast skiljde 5000:- mellan en ram exkl stolpe och styrlager och en hel hoj med Shimano 105, samt 9000:- upp till en med Ultegra (båda med sunkiga hjul) så bestämde jag mig för att gå på en ny hoj istället för en ram och jag valde väldigt moget 105 istället för Ultegra. Däremot så kommer jag istället att köpa ett par Dura-Ace hjul, så totalpriset kommer ligga i paritet med Ultegramodellen fast jag kommer ha 105 istället fast med mycket finare hjul än Ultegramodellen. Vuxet va? Sadeln åker puts väck och kommer ersättas med min Specialized Toupé som ligger i källaren.
Nu blir det reklam.... Frågade Patrik om styrbredden på hojen då jag måste ha 44cm bredd på det och fick till svar att "Det spelar ingen roll, köper du en hoj hos oss ser vi till att du sitter bra på den och måste vi byta styre så gör vi det". Trevligt servicetänk där!!
Som Rippa sa, "En CAAD ram i fin-alu blir ju ett utmärkt statement i dessa plastramstider. Fin-alu är det nya retro-stål. Dock utan dess viktnackdel."
Kommentarer
God Jul!
-Skogling
Skämt åsido, den där blir fin. Och att hjuluppgradera är nog det som ger mest för pengarna.
Vad är det för fel på handbyggda tysk ( eller Gurra ) hjul?
Ett annat alternativ är ju att bygga med DT240R nav fram och något fiffigt bak och sen typ Mavic CXP33 fälgar såklart. Blir ju bombproof men säkert 200gr tyngre.
Har ju några månader på mig att bestämma mig för hjulen men efter att ha kollat in roadbikereview samt hört att Team Cykelcity har kört med dom på pavé och annat skit och dom bara ha levererat kändes det som ett enkelt val..
Orkar eller vill inte lägga ut någon mer hjultråd på happy och jag har ju inte förmågan att söka på ett vettigt sätt heller verkar det som...
Moget val med 105 och finhjul. Kolla även in Criterium Räder på Superlight bikeparts, riktigt lätta. Jag tror FRMnaven fungerar fint på lvg, mer tveksam på mtb.
Jag fegade och körde det enkla valet med Dura-Ace. Kollade på superlight-bikeparts men fegade ur på just Criteriumnaven som jag aldrig hade hört talas om och FRM hjulen funkar nog super men efter att ha kollat runt lite verkade Dura-Ace bli ett bra val.