Fortsätt till huvudinnehåll

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde.

Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon.

Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande:
  • Framhjul = 507gr
  • Bakhjul = 672gr
  • Snabbkopplingar = 90gr
Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på.

Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr.

Jag vet inte vad man ska uppskatta vikten till på mina snabbkopplingar som sitter på nu men vi säger 150gr bara för att ha något att räkna på.

Allt detta gör att jag kommer att minska vikten på min hoj med ca 443gr på hjulen, 100gr på däck/slang och en 60gr på snabbkopplingarna. En liten nätt viktförlust på 600gr roterande vikt.

Nu tror jag att hojen är redo för Mallis i vår.

Kommentarer

Fikasvettot sa…
Toppen! Jag kapar närmare kilot per hjul, men började å andra sidan med ett par kvarnstenar.
Haningerox sa…
Hur mycket gick hjulen på allt som allt?
Oskar, hahahaha... Grym viktminskning!

Kaijan, nu blev det ju dyrare än jag hade tänkt eftersom klåparen på ebay uppgav ett felaktigt ERD mått så Gurra var tvungen att fixa nya ekrar/nipplar men såhär blev det på ett ungefär.
Fälgar = 1500:-
Nav = 1100:-
Onödiga ekrar/nipplar = 400:-
Nödvändiga ekrar/nipplar 500:-
Jobb av GurraG = 500:-

Så 4000:- varav 500 down the drain men det kanske finns någon som behöver DT Rev i 270/272/278mm.

Tycker ändå att det blev billigt. Snackade med Gurra om min vikt och antalet ekrar osv så jag är rätt säker på att dom kommer hålla.

Vill man köra med lite tyngre nav kommer man ju ner i pris och kör man med Shimano blir det en 200:- billigare med.
Fan vad nice! Gurra bygger grymma hjul. Billigt blev det också.
Kan du maila receptet?
/J
Anonym sa…
Johan, mina "snabbkopplingar" på mtbn väger 43g... iofs med insexnyckelstängning men ett set insexnyxklar har man ju iaf alltid med ? :-) Thomas
43gr?!?!?! Jag är en sån loser... Fast dom var ju billiga och det var ju halva grejen. :o)
Fikasvettot sa…
Johan, du behöver kolla mer på t.ex http://www.superlight-bikeparts.de/
Oskar, var inte det där onödigt? Kanske tar mina nya snabbkopplingar till de gamla hjulen och köper nya. Fast dom roterar ju inte så jag struntar kanske i det, får se...
Fredde sa…
Grymt Johan! Visst var det lite högre profil på dem också? Du kommer bli supersnabb - och om du inte blir det så får du byta till GP4000 tuber som väger -10gr :)

/Fredde
Tille sa…
Jag har inte köpt hjul på jättelänge nu. Det kanske börjar bli dags igen.
Nypan sa…
Härligt med tubdäck :-)
Vilket recept använde du?
Fälgarna har jag nog klurat ut, men vilka nav blev det?
/N
Nypan, mollo har fått receptet på mail men här kommer naven.

Baknav på 240gr
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPath=25_105_214&products_id=7093&osCsid=c3d4919e48c04c55913ab85fdb319eb5

Framnav på 78gr
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPath=25_105_214&products_id=7944&osCsid=c3d4919e48c04c55913ab85fdb319eb5
Haningerox sa…
Aha de naven har jag fast med alijujumfälgar.Riktig scyssta nav för det priset
Bra där Kaijan. Man vill ju att sakerna ska hålla för riktiga män över 85kg.
Har kapprustningen redan börjat alltså ? ;)

-Skogling
Anonym sa…
Gääääsp...

/Din förstående fru
Anonym sa…
Då kan jag alltid skylla på mina hjul i uppförsbackarna, de väger 775 respektive 985 gram.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!