Fortsätt till huvudinnehåll

Snart är det vår

Tille skrev om sin längtan till sommaren nu när han har fått ihop sin "Tornado Tille" hoj och nu när jag har fått min fulkines såld och nästa års cykel är beställd så ska jag väl erkänna att även fast det är mysigt att hoja CX på vintervägar så är vår och sommarcyklingen ett snäpp bättre, speciellt nu när jag vet vad jag kommer hoja (det där lät ju avancerat men det är det ju inte) på nästa år när det kommer till asfaltsturerna.


Efter att ha kollat runt, velat och kollat på riktigt schyssta ramar från mina vänner tog jag beslutet att gå på en Cannondale CAAD10 ram från Cykelspecialisten och flytta över alla saker från fulkinesen.
Fast när Patrik sen sa att det endast skiljde 5000:- mellan en ram exkl stolpe och styrlager och en hel hoj med Shimano 105, samt 9000:- upp till en med Ultegra (båda med sunkiga hjul) så bestämde jag mig för att gå på en ny hoj istället för en ram och jag valde väldigt moget 105 istället för Ultegra. Däremot så kommer jag istället att köpa ett par Dura-Ace hjul, så totalpriset kommer ligga i paritet med Ultegramodellen fast jag kommer ha 105 istället fast med mycket finare hjul än Ultegramodellen. Vuxet va? Sadeln åker puts väck och kommer ersättas med min Specialized Toupé som ligger i källaren.


Nu blir det reklam.... Frågade Patrik om styrbredden på hojen då jag måste ha 44cm bredd på det och fick till svar att "Det spelar ingen roll, köper du en hoj hos oss ser vi till att du sitter bra på den och måste vi byta styre så gör vi det". Trevligt servicetänk där!!

Som Rippa sa, "En CAAD ram i fin-alu blir ju ett utmärkt statement i dessa plastramstider. Fin-alu är det nya retro-stål. Dock utan dess viktnackdel."

Kommentarer

Fredde sa…
Varmt välkommen in i Cannondale-träsket! :)

God Jul!
Med dom där hjulen kan det aldrig bli fel. :)

-Skogling
Fikasvettot sa…
Kunde du inte hållt dig en vecka till? ;)

Skämt åsido, den där blir fin. Och att hjuluppgradera är nog det som ger mest för pengarna.
Nypan sa…
Cannondale fin-alu är fina grejer. Har ju själv två stycken :-)
Vad är det för fel på handbyggda tysk ( eller Gurra ) hjul?
Nypan, inget fel alls men jag vet inte om jag orkar sitta och leta delar och dylikt alternativt kolla på tyska siter jag inte fattar ett jota av. Däremot är ju inget skrivet i sten såklart.. Det finns ju en del lätta saker på superlight-bikeparts men jag kan ju inte hälften av de komponenter som finns där.. Shimanohjulen känns som ett enkelt val men om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dom... Radialekrat fram är dock ett krav på racer för mig.
Som ett exempel, är FRM bra saker? Finns ju ett hjulpar för samma pris som Shimanohjulen med lite lägre vikt fast med 24/28 ekrar istället (känns lite säkrare) men jag har ju ingen aning om vad det är för saker.. http://www.superlight-bikeparts.de/ Home -› Rennrad -› Laufradsätze -› FRM -› Laufradsatz FRM SP-R21, 1.380 Gramm

Ett annat alternativ är ju att bygga med DT240R nav fram och något fiffigt bak och sen typ Mavic CXP33 fälgar såklart. Blir ju bombproof men säkert 200gr tyngre.

Har ju några månader på mig att bestämma mig för hjulen men efter att ha kollat in roadbikereview samt hört att Team Cykelcity har kört med dom på pavé och annat skit och dom bara ha levererat kändes det som ett enkelt val..

Orkar eller vill inte lägga ut någon mer hjultråd på happy och jag har ju inte förmågan att söka på ett vettigt sätt heller verkar det som...
Unknown sa…
Alu. Shimano. Once you start down the dark path, forever will it dominate your destiny.
STIZZE sa…
Patrik/Cykelspecialisten är guld värt, du kommer bli helnöjd med cykeln och servicen du får! Du får bjuda med min caadX på några asfaltsrundor i vår, jag byter bara däck så får det funka bra det med! :)
Stefan, sure thing... En CX funkar ju typ lika bra som en racer.. Faktiskt..
STIZZE sa…
Jag har fortfarande inte ens lärt mig växla med framväxeln än, det är för tungt i snön så jag ligger på lillklingan hela tiden just nu :) Tror inte jag skulle märka nån större skillnad mellan CX och LVG cykel heller så en 10kg cross duger gott och väl för mig
Och i sommar lägger du upp kedjan på den stora klingan fram och glömmer bort att växla :o)
Jonas l sa…
va fint att det blev en Caad10a. Välkommen i klubben :) När kommer din?

Moget val med 105 och finhjul. Kolla även in Criterium Räder på Superlight bikeparts, riktigt lätta. Jag tror FRMnaven fungerar fint på lvg, mer tveksam på mtb.
Min planeras ankomma butiken i februari.

Jag fegade och körde det enkla valet med Dura-Ace. Kollade på superlight-bikeparts men fegade ur på just Criteriumnaven som jag aldrig hade hört talas om och FRM hjulen funkar nog super men efter att ha kollat runt lite verkade Dura-Ace bli ett bra val.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe. Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller. Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare. Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lov...