Fortsätt till huvudinnehåll

Snabbrecension av fulcrossen.

Ikväll hjälpte jag Stefan och Birgitta med den stadsorientering för cyklister som dom hade anordnat. Då min Peregrine blev helt (ja, nästan i alla fall) klar först idag valde jag att ta den de få kilometer det är bort till Tantogatan där vi skulle träffas och hålla till.

Innan dagens lilla tur hade jag bara suttit lite på den, känt hur den funkade nere i källaren men inte mer, så ikväll var det dags att testa den i det element som den skall användas i, om så än bara i ca 30 minuter totalt.

Redan på Hammarby Allé tyckte jag att styrstammen var i längsta laget. En 120mm stam på en 560mm lång ram "skulle" vara bra för min längd men jag tyckte att den nog kunde kortas lite. Ska dock ge den ett par turer till innan jag gör något impulsköp. Att sadeln var för hög skulle lätt fixas när jag kom fram. Tänk att jag valde mellan denna storlek och en storlek större, hade jag valt den större modellen hade jag i detta skede antagligen varit vansinnig. Min Paké är bara 10mm kortare i overall-reach så jag fattar inte att den känns så vansinnigt lång.

Växlingarna satt väl sådär. Testade dom i källaren och då satt dom bra men det är väl inte förrän man är ute på vägarna som de eventuella småjusteringarna känns nödvändiga. Ett klick motsols på bakväxeln så blev det bättre även fast jag nog ska pilla lite mer på den när jag är lite piggare.

Angående framväxeln som jag har haft lite utmaningar med tog jag idag beslutet att fimpa vajern, ta bort växeln och ersätta 36T-klingan med en 44T. Så länge jag använder cykeln som pendlarhoj räcker det gott och väl med en 44T fram. Skulle jag tycka att jag vill ha lite mer fart de gånger jag cyklar asfalt med några LVG-freaks kan jag byta kassetten till en med ett 11T drev som minsta och ska jag någon gång ut i skogen på en Hellas-Handentur tar det inte mer än en fem, sex minuter att byta klingan till en 36T fram. Det jag ska montera på är en N-Gear Jumpstop då jag inte vill riskera att kedjan hoppar av inåt. Den yttre klingan får fungera som bash tills vidare.

Något jag märkte var att jag för första gången har en cykel med tå-överlapp så Markus F bör inte införskaffa en Peregrine alternativt köra med kortare vevar. Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker om det, förutom att jag helst hade haft en ram utan något överlapp alls. Frågan är hur den funkar i skogen med det?

I denna årstid är skärmar ett måste och vill man ha ett par schyssta men ändå till ett vettigt pris har SKS ett par finfina. Problemet är bara att när man har ett skivbromsok på den ena sidan funkar det inte alls att fästa skärmen på den sidan. Som tur är hörde Fredrik av sig på min alltför snabbt inlagda annons och tipsade mig om att köpa ett par Biltemaskärmar med snabbfästen för 29.90:- och kassera allt förutom just fästena. Att skärmarna inte sitter 100% rakt gör inget, vilka skärmar gör det? Jag har då aldrig lyckats helt i alla fall. Tack Fredrik för det tipset!

För att vara en snabbrecension får det räcka. Nästa recension blir nog i vår när jag är schysst i armen och har testat den med skogshjulen och med en 36T klinga fram.

Jo just det, jag måste ju tacka Stefan för hela cykeln. Hade det inte varit för honom hade jag nog åkt runt på en Surly Crosscheck nu och inget fel med det men jag är nog ensam om en Singular Peregrine i Stockholm (än så länge) och det är ju lite skoj.

Kommentarer

Anonym sa…
Grattis till ditt fina bygge! Hoppas vi åker ut på en tur snart. Bra att du har skärmar, det har inte jag :)
Nypan sa…
Snyggt! Jag får glo närmare på den i början av januari onm du cyklar ut till LB den 9/1.
/N
Anonym sa…
Riktigt snygg hoj Johan! Men att det skulle vara en fulcross stämmer inte.
Velonavia sa…
Håller med, visst i UCI-ögon är det en ful-cross, men det är inte en FUL cross
Anonym sa…
Jag fick också tåöverlapp på min men jag kunde lösa det med skärmjustering och att ha det excentriska vevlagret längst bak.
I övrigt är jag mycket nöjd förutom att min vänstervevarm gick av men det gav mig en anledning att sätta på ett par snygga vevarmar istället.
50t är lite för stort som största klinga just nu, jag tror det kan ha att göra med att jag rullar på Schwalbe marathon winther just nu. När det blir dags att byta klingor blir det nog 48 på största.
Anonym sa…
Så jäkla fet monstercross.. Jag är inte alls impad...!

God Jul å Gott Nytt År önskar jag er i Hammarbyn!
Tackar för alla snälla kommentarer.

@Bjarne, bara du kommer hem från staterna så.

@Nypan, självfallet kommer jag.

@Jocke och Mankan, som sagt så kommer inte UCI att gilla den, om jag inte kör MTB med den såklart :o)

@Aron, jag har flyttat bak vevpartiet nu samt samt kapat av spröten till skärmana så nu funkar det nog.

@Magnus, nästa gång du kommer upp ska vi klämma lite på den
Anonym sa…
Bara så du vet hur nördig man kan vara så har jag ju inte åkt på resa utan en laptop i bagaget. men du - hur fan kan de hoja fixies i SF?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!