Fortsätt till huvudinnehåll

Lagerbyte med misstänkt mutterbrott

Aron lånade min cykel för ett tag sedan då hans ram hade krackat och efter turen påpekade han att lagerspänningen, speciellt bak sög. Då jag inte har gjort något med hjulen sen mars -05 då dom köptes tänkte jag då att det kanske är dags att byta ut dom.
Sagt och gjort, 288:- fattigare hade jag Mavics lager hemma och var redo att påbörja processen.

Det kan kännas lite läskigt och osäkert att göra sådana här saker men vågar man inte lär man sig inte och hur ska man fatta hur sakerna funkar om man inte ser hur dom är uppbyggda?

Föga anade jag att det skulle vara så lätt att demontera, knacka ur de gamla samt montera de nya lagrena. Båda hjulen var gjorda på mindre än en halvtimma men när jag skulle justera lagerspänningen på bakhjulet såg jag en trolig orsak till att lagerjusteringen var så kass. Justeringsmuttern på kassettsidan hade en spricka i sig, vilket jag inte tror är normalt så jag monterade ihop allt, skickade ett mail till Pedalogerna och hoppas att dom får in en ny mutter snart. Att justera lagerspänningen kändes lite onödigt i detta skede.

Nu vet jag i alla fall hur mina Mavichjul jag har haft sen mars -05 är uppbyggda, sent ska syndaren vakna.

Kommentarer

Nypan sa…
Vet du, jag tror att djävulen bor i alla delar på en cykel som rör sig på nåt sätt. Och nöär man väl bytt en grej, så är det nästa grej precis bakom den prylen man bytte. Man har alltid nåt som byts ut liksom.
/N
Anonym sa…
Ja vill höra en rapport om din moped du köpte, eller gick den sönder direkt?
Allt går alltid sönder på mina cyklar, speciellt på min Trance. Ska man ens ha den kvar? Den kostar ju bara pengar plus att Singularen är roligare. Fast andrahandsvärdet är ju så lågt att den llika gärna kan va kvar. Någon gång kanske jag vill cykla FS.

Angående moppen så står den kvar hos brorsan. Måste fortfarande byta remmen och olja i den. Känns inte som någon brådska att få igång den men inom ett par veckor tänkte jag nog ha den igång.

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...