Fortsätt till huvudinnehåll

Nya fixieskor


Även fast jag är ett stort fan av korgar med pedalerna tog jag idag beslutet att skaffa mig ett par "pendlarcykelskor". Den största anledningen till det är att jag har tyckt att jag har fått kämpa lite onödigt mycket med att skidda på fissien plus att jag har börjat få ont i fötterna av jympadojjorna jag har haft när jag har cyklat.
Det sista skulle ju säkert ha kunna lösa sig med ett par Keirinförberedda jympadojor med stenhård sula men nu blev det så här istället.

Jag har nu cyklat ett tag med mina MTB-skor på fissien och skillnaden har varit helt enorm. De hårda sulorna har gjort att mitt fotonda har försvunnit samt att det har blivit löjligt enkelt att skidda då man sitter stumt fast i pedalerna.

Vidare har jag insett att det är skönt att sitta fast mest hela tiden då jag halkar omkring på pedalerna när jag är ute med min fulDew med Atle bakpå så därför vill jag ha ett par schyssta men ändå ganska ofula (för snygga är dom inte) skor och då jag mest har kläder som passar med jympadojor i jämförelse med modeikonen Markus tycker jag att dom är funkis (även fast jag skulle vilja ha ett par retro-Adidas med SPD infästning).

Dom kommer även att vara funkis på det projekt jag har haft i min skalle ett tag (säg för i helsefyr inget till Mirja bara) som går ut på att bygga mig en pendlarhoj i stål (för komforten) och som kan ta lite fetare däck. Fram tills nu har jag varit insnöad på Singular Peregrine.

Singular Peregrine

Men då jag inte blir klok på om den har fästen för vajerhöljen till växlarna, samt att den största ramen har samma effektiva topprörsmått som min Swift (590mm) vilket kanske kan vara lite litet för en touringhoj har jag börjat kolla runt lite och fått upp ögonen på en ram från Kona som heter Exponent.


Kona Exponent
Kona själva kallar den för en ram för "Expedition Touring" och på mtbr verkar folk tro att det är en Explosif i 29" format vilket skulle betyda att även den kan ta feta däck. Å andra sidan finns det andra på mtbr som är av åsikten att den är en slot-dropoutversion av Sutra och då är 38mm det fetaste man får in.
Sen är ju frågan om jag egentligen kommer att köra med Racing Ralph 2.4 på en cykel som skall rulla asfalt och grusvägar. De Racing Ralph som sitter på Peregrinen är desamma jag har på min Swift och det är inga pendlardäck direkt.

Det jag gillar med denna ram är:
  • Den är i stål vilket är ett krav för komforten.
  • Den tar 700cc hjul vilket jag vill ha.
  • Jag kan köpa den lokalt hos en av mina favvohandlare.
  • Jag vet ingen som har den och det är kul.
Det jag inte gillar med den är:
  • Allt ovanstående får jag med en Peregrine.
  • Den har fästen för v-bromsar vilket jag tycker är skitfult.
  • Ramen blir onödigt bred i bak på grund av slot-dropouten som jag inte behöver.
  • Jag vet inte hur feta däck den tar men 38mm borde ju räcka kan man ju tycka.
Alla dessa val hela tiden. Jag har redan en Singular och därför skulle det vara kul med en Kona. Å andra sidan är Peregrinen bland det snyggaste jag har sett som touringhoj. Att den har 590mm som effektivt topprörsmått borde inte vara några problem då jag har 570mm på fissien och den har en 100mm stam.
Jag får nog börja med de andra sakerna som hjul, bromsar, växlar, vevparti osv innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha.
Priset kommer säkert bli en avgörande faktor med. Peregrinen har jag för mig kostar £400 inkl gaffel och Exponenten $500 exkl gaffel så dom kanske landar på samma pris till slut vilket antagligen kommer göra allt ännu svårare.

Eller så kanske jag fortsätter med min Dew, vem vet?

Kommentarer

Anonym sa…
Iz diz what yoo lajk?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=355649
Anonym sa…
Kolla in Salsa Fargo 29'er...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!