Fortsätt till huvudinnehåll

Nya fixieskor


Även fast jag är ett stort fan av korgar med pedalerna tog jag idag beslutet att skaffa mig ett par "pendlarcykelskor". Den största anledningen till det är att jag har tyckt att jag har fått kämpa lite onödigt mycket med att skidda på fissien plus att jag har börjat få ont i fötterna av jympadojjorna jag har haft när jag har cyklat.
Det sista skulle ju säkert ha kunna lösa sig med ett par Keirinförberedda jympadojor med stenhård sula men nu blev det så här istället.

Jag har nu cyklat ett tag med mina MTB-skor på fissien och skillnaden har varit helt enorm. De hårda sulorna har gjort att mitt fotonda har försvunnit samt att det har blivit löjligt enkelt att skidda då man sitter stumt fast i pedalerna.

Vidare har jag insett att det är skönt att sitta fast mest hela tiden då jag halkar omkring på pedalerna när jag är ute med min fulDew med Atle bakpå så därför vill jag ha ett par schyssta men ändå ganska ofula (för snygga är dom inte) skor och då jag mest har kläder som passar med jympadojor i jämförelse med modeikonen Markus tycker jag att dom är funkis (även fast jag skulle vilja ha ett par retro-Adidas med SPD infästning).

Dom kommer även att vara funkis på det projekt jag har haft i min skalle ett tag (säg för i helsefyr inget till Mirja bara) som går ut på att bygga mig en pendlarhoj i stål (för komforten) och som kan ta lite fetare däck. Fram tills nu har jag varit insnöad på Singular Peregrine.

Singular Peregrine

Men då jag inte blir klok på om den har fästen för vajerhöljen till växlarna, samt att den största ramen har samma effektiva topprörsmått som min Swift (590mm) vilket kanske kan vara lite litet för en touringhoj har jag börjat kolla runt lite och fått upp ögonen på en ram från Kona som heter Exponent.


Kona Exponent
Kona själva kallar den för en ram för "Expedition Touring" och på mtbr verkar folk tro att det är en Explosif i 29" format vilket skulle betyda att även den kan ta feta däck. Å andra sidan finns det andra på mtbr som är av åsikten att den är en slot-dropoutversion av Sutra och då är 38mm det fetaste man får in.
Sen är ju frågan om jag egentligen kommer att köra med Racing Ralph 2.4 på en cykel som skall rulla asfalt och grusvägar. De Racing Ralph som sitter på Peregrinen är desamma jag har på min Swift och det är inga pendlardäck direkt.

Det jag gillar med denna ram är:
  • Den är i stål vilket är ett krav för komforten.
  • Den tar 700cc hjul vilket jag vill ha.
  • Jag kan köpa den lokalt hos en av mina favvohandlare.
  • Jag vet ingen som har den och det är kul.
Det jag inte gillar med den är:
  • Allt ovanstående får jag med en Peregrine.
  • Den har fästen för v-bromsar vilket jag tycker är skitfult.
  • Ramen blir onödigt bred i bak på grund av slot-dropouten som jag inte behöver.
  • Jag vet inte hur feta däck den tar men 38mm borde ju räcka kan man ju tycka.
Alla dessa val hela tiden. Jag har redan en Singular och därför skulle det vara kul med en Kona. Å andra sidan är Peregrinen bland det snyggaste jag har sett som touringhoj. Att den har 590mm som effektivt topprörsmått borde inte vara några problem då jag har 570mm på fissien och den har en 100mm stam.
Jag får nog börja med de andra sakerna som hjul, bromsar, växlar, vevparti osv innan jag bestämmer mig för vad jag ska ha.
Priset kommer säkert bli en avgörande faktor med. Peregrinen har jag för mig kostar £400 inkl gaffel och Exponenten $500 exkl gaffel så dom kanske landar på samma pris till slut vilket antagligen kommer göra allt ännu svårare.

Eller så kanske jag fortsätter med min Dew, vem vet?

Kommentarer

Anonym sa…
Iz diz what yoo lajk?
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=355649
Anonym sa…
Kolla in Salsa Fargo 29'er...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe. Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller. Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare. Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lov...