Fortsätt till huvudinnehåll

Två nya bekantskaper

Belgiska öl är roliga och idag införskaffade jag lite fler och valde två, för mig nya bekantskaper, nämligen Hoegaarden Witbier och deras Grand Cru. Först ut var veteölen som med sina, i jämförelse med Trappistölen, blyga 4,9% var en väldigt lättdrucken öl. Jag är helt allvarlig om jag säger att den funkar som en bra törstsläckare en sommardag eller som ett komplement till läsken framför en skål med chips.

Efter det kom turen till Grand Cru, som till färgen och konsistensen liknar en veteöl men där en mer markerad beska framkom, utan för att den delen vara lika fyllig som exempelvis en vit Chimay. 8,5% håller den vilket är väldigt mycket i exempelvis lagersammanhang. En lager med 8,5% skulle antagligen i min mun smaka ren skit då en distinkt spritsmak ofta framträder, men inte Hoegaardens Grand Cru. Att den inte är lika fyllig som en vit Chimay kan säkert tolkas som negativt men det ska det inte göra. Jag ser mer att dom kan ha lite olika användningsområden men båda kan samtidigt avnjutas som dom är, framför teven utan något till, eller som i mitt fall en liten bit 70% choklad.
Nu är jag långt ifrån någon expert (läs Anders) men smaklökarna fungerar i alla fall fortfarande och Hoegaardens båda öl får betyget VG i min lilla ölskola. Nästa helg (eller i morgon) återkommer jag med en ny bekantskap, nämligen Duvel som jag ännu inte har smakat.

Kommentarer

Nypan sa…
Härligt Johan!
Nu är du inne på ett spännande spår. Hoeaarden Witbier, funkar som törstsläckare men är också en höjdare till kräftor och andra skaldjur. Grand cru kan du avnjuta som den är, eller till en ostbit. Den dricker du däremot inte i samma glas som witbier. Ta ett vinglas eller Duvelglas.
Duvel som du sparat till sist, är ju nästan kungen av ljusa blonda belgiska Ale ( tycker jag )
Ska man plocka 3 belgare, så är Duvel en av dom. Själv blir det nog en westmalle i kväll.

/Nypan
Spännande.... Ikväll blir det en Duvel när vi har kommit hem. Gillade verkligen Witbieren som just törstsläckare och till den kommande kräftskivan blir den en given dryck. Jag känner verkligen att en eftermiddag och kväll på Lilla Barkarby skulle sitta bra snart. Så man kan testa ett potpurri av både nya och gamla för mig öler. Grymt att jag började lyssna på kungen av belgiska öl...
En kväll på LB är närmare än du tror. :)
Witbier är smarremums. Du kommer nog inte bli besviken på Duvel heller. Den känns lite som en dopad Leffe blond. Knäppte en sån igår. Inte min favorit, men klart värd att testa.
/J

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!