Fortsätt till huvudinnehåll

Skid patches

Igår kväll var jag hemma hos Stefan på en fika och sen drog vi ut tillsammans med Birgitta och Tindra för att lära oss (inte Tindra) att skidda.

Skidda gör man när man på sin fixed gear-cykel snabbt vill kunna låsa bakhjulet för att bli som en åttaåring igen som sladdar i gruset. Det tog ca 20 meter och sen var jag inne i det så att säga, dock efter att ha fått skruva fast klingbultarna en gång, låsringen en gång och hjulet två gånger.
Muttern bak kan inte vara 15mm, måste vara 9/16", Stefan tyckte att det glappade lite väl mycket han med.

Sen berättade Stefan för mig att det kan vara bra att räkna ut hur många
skid patches som min utväxling ger (det e avancerat det här med fixed gear må jag säga). Och snabbt räknat så får jag det till nio skid patches, vilket i och för sig låter väldigt mycket, men enligt Sheldon Brown är 42/18 samma sak som 21/9 och det skulle ge nio skid patches, om man nu inte räknar halvtal men det tror jag inte. Måste nog kolla upp det här.

Oavsett så känns det som att min fixed-gearcykling togs till en annan nivå igår, vilket e helskoj. Men satans vilken träningsvärk jag har i höftböjarna idag, det är ovanligt att hålla emot pedalerna.

Idag ska jag åka förbi Fredells och köpa taggiga brickor för att försöka fixera fast bakhjulet ännu bättre. Tar med mig den ena muttern in och testar en 9/16" blocknyckel. Passar den ringer jag Markus så får han komma upp och ta det på personalköp då jag är en snål jäkel.

Kommentarer

Oooops, 21/9 är ju samma som 7/3 fick jag just reda på. Så tre skidpatches har jag tydligen!
Anonym sa…
Gör din läxa nu, så ses vi på Onsdag!

/STEFAN
Haningerox sa…
Va fan är det för djävla mumbojumbo ni yrar om.SS och fixie som ska vara så simpelt och enkelt .BAAAH

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...