Fortsätt till huvudinnehåll

Skid patches

Igår kväll var jag hemma hos Stefan på en fika och sen drog vi ut tillsammans med Birgitta och Tindra för att lära oss (inte Tindra) att skidda.

Skidda gör man när man på sin fixed gear-cykel snabbt vill kunna låsa bakhjulet för att bli som en åttaåring igen som sladdar i gruset. Det tog ca 20 meter och sen var jag inne i det så att säga, dock efter att ha fått skruva fast klingbultarna en gång, låsringen en gång och hjulet två gånger.
Muttern bak kan inte vara 15mm, måste vara 9/16", Stefan tyckte att det glappade lite väl mycket han med.

Sen berättade Stefan för mig att det kan vara bra att räkna ut hur många
skid patches som min utväxling ger (det e avancerat det här med fixed gear må jag säga). Och snabbt räknat så får jag det till nio skid patches, vilket i och för sig låter väldigt mycket, men enligt Sheldon Brown är 42/18 samma sak som 21/9 och det skulle ge nio skid patches, om man nu inte räknar halvtal men det tror jag inte. Måste nog kolla upp det här.

Oavsett så känns det som att min fixed-gearcykling togs till en annan nivå igår, vilket e helskoj. Men satans vilken träningsvärk jag har i höftböjarna idag, det är ovanligt att hålla emot pedalerna.

Idag ska jag åka förbi Fredells och köpa taggiga brickor för att försöka fixera fast bakhjulet ännu bättre. Tar med mig den ena muttern in och testar en 9/16" blocknyckel. Passar den ringer jag Markus så får han komma upp och ta det på personalköp då jag är en snål jäkel.

Kommentarer

Oooops, 21/9 är ju samma som 7/3 fick jag just reda på. Så tre skidpatches har jag tydligen!
Anonym sa…
Gör din läxa nu, så ses vi på Onsdag!

/STEFAN
Haningerox sa…
Va fan är det för djävla mumbojumbo ni yrar om.SS och fixie som ska vara så simpelt och enkelt .BAAAH

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!