Fortsätt till huvudinnehåll

Dömd till ett liv med singlespeed?

Glad i hågen hämtade jag igår ut min NRS med den nya fina stronglightklingan och den übermulliga lockouten. Idag var det onsdag och då cyklar jag med Spårvägen i området vid Gömmaren/Flottsbro. Bara för att testa gaffeln sittandes så körde jag uppför en jäkligt stenig backe, trodde jag. Efter ca 15 meter fastnade jag på något stenhelvete, ramlade, inte så hårt tyckte jag men ett stenhelvete låg där och tryckte in en rejäl buckla i baksvingen så bakhjulet knappt kunde rulla.. I helgen gick jag över styret på min Inbred och jag hoppade av och cykeln studsade som en guttaperkaboll. Tror någon att det ens blev ett märke på den?? Nej just det... Men NRS-helvetet, som tydligen är cykeln från helvetet fick sig en sån smäll att baktriangeln antagligen måste bytas. Kringelloppet är helt j*vla kört, förhoppningsvis kan jag köra Lida Loop och Kinnekulle känns osäkert. Det kanske är så att jag endast SKA köra singlespeed? Jag har ju inte direkt saknat min NRS men det är jäkligt skönt med lite gung där bak, speciellt för en annan som har lite halvtaskig rygg. Nu är det väl bara att vänta på att den blir klar igen. Förra året var det gaffeln som strulade så jag inte hade cykeln på flera månader och nu detta... Jäklar vad jag gnäller men jag blir så satans trött på detta.. Nu känns det iaf lite bättre efter ett par Liberty Ale...
Klingan och gaffeln då? Jo dom funkade finfint, men vad spelar det för någon roll när den åter står i källaren..

Kommentarer

Anonym sa…
J, vad säger man? Hur gör du med baksvingen då?
Antagligen bara att byta. Aluminium kan man nog inte bara banka ut, och om man bankar, hur vet man att det blir bra?
fy satan så träligt! jag lider med dig! släng upp en bild på hur det ser ut.
Uppdaterat med bilder.. Vad tror ni? Kan man rädda detta? Jag tror ju inte det eftersom det e aluminium men jag ska prata med Michele på fredag.
Anonym sa…
Trist Johan!
Tyvärr så verkar vissa detaljer på hojen alltid vara gjorda av mjukost...
Visst e det trist. Dock fick jag glada nyheter i morse då jag träffade Michele som berättade att dom hade en baktriangel liggandes i butiken. Bara hoppas att den är i samma storlek. Åker med cykeln till dom i morgon och hoppas att dom prioriterar mig lite..
Anonym sa…
Men helvete!

Johan, jag har precis fått ordning på min gubbsoffa och den är UNDERBAR, så läser man nått sånt här... :/
Rikard sa…
ajajaj. sånt där gör ont. Men du kanske skulle sälja NRSen och köpa en roddmaskin istället, så du får ordning på ryggen och kan köra XC på inbreden?
Herregud !

Jag tycker du borde skaffa en rollator. ;p

Nej men allvarligt. Jag fattar inte hur du kan ha sådan otur ?
Hoppas swingen passar. Putsa upp skiten och sälj den. Du är nog skapt för SS.

//Skogling
Markus F sa…
Jag tror att du ska ha en 29"
med en Thudbusterstolpe. Eller En Salsa softtail.
Markus, du ska bara veta hur sugen jag är...
Markus F sa…
Laga gubbsoffan och sälj den. NRS är för svennar.
Förhoppningsvis har jag en Tranceram på G nu. Bruse den hedersknyffeln sa åt mig att kontakta Trygg-Hansa och kolla om detta inte täcktes av hemförsäkringens drulledel, och det verkar ju som att det gör det. Får se om det dimper ner en rekvisition i veckan. Då är det bara att åka till pedalogerna och visa upp den så flyttar dom allt från NRS-ramen så kränger jag den med en bättre beggad baktriangel som pedalogerna hade hemma på hyllan. Visserligen är den svart men om priset bara är rätt borde någon nappa. Framtriangeln är ju i superskick!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...