Fortsätt till huvudinnehåll

Giro De La Fiskartorpia ur ett par gubbögon

Igår så var det premiär för mig i tävlingscirkusen i landsväg och speciellt i GP/Criterium-lopp.

Startfältet i den tuffaste klassen, B-klassen!
Fotograf: Andreas Nyström

Björn hade varit med och arrangerat Giro De La Fiskartorpia, ett episkt och klassiskt GP-lopp vid Fiskartorpet på norra jyyrgårn i Sthlm.

GP/Criterium-lopp funkar såhär.

  1. En massa gubbar och gummor samlas, de flesta med överprisade och alldeles för fina cyklar jämfört med kapaciteten i benen.
  2. Man pyntar 120:-. För det får man starta och man får låna ett (lök)chips som håller koll på när man rullar i mål. Vill man inte hyra ett (lök)chips för 20:- kan man köpa ett för 1000:-. Jag valde att hyra.
  3. Man tjitt-tjattar lite, värmer upp lite med några episka intervaller, softar lite mer och skrattar lite.
  4. Sen går starten.
  5. Sen kör man på maxpuls i 50 min.
  6. Man avslutar med prologhosta och ett leende på sina läppar.
  7. Sen äter man kakor och dricker saft medan alla ryggdunkar varandra och berättar hur episka alla var!
Så funkade det igår i alla fall.

Förväntansfull gubbe innan start!
Fotograf: Magnus Brusbäck

Jag hade som mål att inte bli varvad och om möjligt hänga kvar i den klunga som skulle finnas kvar till slutet, vilket gick bra.

De första tre varven hade benen enorma problem att komma upp i varv, de kändes som ett par sladdriga stockar. När de sen kom upp i varv och jag avancerade lite i klungan så hamnade jag bredvid några hetsporrar som skar kurvorna lite väl aggressivt vilket gjorde att jag nästan gjorde i brallorna så jag valde att släppa förbi alla som hade mer bråttom än jag i kurvorna.

Trött gubbe efter målgång!
Fotograf: Andreas Nyström

Kom väl i mål en tio sek efter vinnaren eller något. Det mesta av klungan tror jag höll ihop hela vägen och då blir ju inte tidsdifferensen alltför stor.

Den 20:e maj är det Luma GP, vi ses väl där?

http://www.strava.com/activities/138209010

Kommentarer

Unknown sa…
Haha härlig sanning
Unknown sa…
Fan Johan.....
För ett par, tre....eller var det sex år sedan cyklade du enbart för att det var kul....(det är det väl fortfarande men det är en hel annan nivå)....

Kul att läsa om iallefall!

/A

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!