Fortsätt till huvudinnehåll

Koksijde och Gieten eller Frituur och Duvel


Som jag nämnde i tidigare inlägg stack Patrik, Mårten, Magnus och jag ner till Belgien/Holland för att kolla lite på de killar och tjejer som kan cykla cross som cross skall cyklas.

Det började som vanligt med en 15 timmars episk upplevelse i bil ner till Gent, vilket inkluderade både en felkörning på typ tio mil, mörker och en brinnande lastbil på autobahn. Just lastbilen kändes nödvändig eftersom alla i bilen piggnade till rätt rejält.

Burning just like fire...

Innan det obligatoriska besöket på Dranken Geers krubbade vi frukost på stället som Tille undanhöll för oss senast vi var där.

Frukost Belgian Style!

Efter en halvtimme på Dranken Geers som resulterade i en överfull XC60 (dåligt av Patrik att inte köpa större bil) stack vi till La Panne och checkade in, kollade in vägen till Koksijde och satte oss ner på närmaste restaurang och marinerade oss i moules och Duvel (jag valde att fokusera på Tripel Karmeliet och La Trappe Quadrupel under hela resan istället).

Välkänt ställe nu för tiden..

Vid sjutiden på kvällen var det dags för den välmarinerade lilla gubben att sussa och vaknade 14 timmar senare pigg som en lärka.

Efter en liten härlig förmiddagspromenad inkl en Leffe Bruin"for the road" på någon lokal sylta klev vi in i det som vi saknar här hemma, en värld där alla är vänner, sjunger på vlaams, dricker Jupiler, äter friterad potatis, friterade hamburgare, friterade korvar och friterad lök och inte är rädda för lite regn.
I know the way...

Efter att ha kollat på något jippo där en kille skulle cykla på en trainer och slå någon tidigare tid för att en tjej ska ta av sig kläderna drog det ihop sig till tävling.

Skåda en biljett till en världscupptävling!

Själva racet finns inte så mycket att prata om. Sven Nys vann före Niels Albert på herrsidan efter att Niels hade fått sladd där Sven smet förbi och sen drabbats av någon mental ihopklappning. På damsidan vann Katherine Compton med typ 1:30 före Nikki Harris.
Våra svenska vänner Åsa, Angelica och Magnus slutade på en 20:e, 27:e samt 41:a plats. Att dom ens orkade hoja runt i sanden är ju helt galet, bra kört allihopa.
Tjejen fick för övrigt aldrig av sig alla kläder. Dåligt av killarna att inte trampa snabbare..

Slagga, frukost, 44 mil in i Holland till Gieten (som vi tror uttalas skiten). Magnus försökte övertala funktionärerna att vi var pressfolk men misslyckades totalt så där man blev en tia fattigare.

Billigare biljett, dock inte gratis!

Istället för sand och friterade korvar bjöd Gieten på lerfest, vind på 32ms och friterad fisk. Sven Nys stannade till och tjabbade lite med de läckra gubbarna från Sverige innan starten gick.

Imponerad kille!!

Vid starten letade sig solen fram och det blev fest utan dess like. Klaas Vantornout vann med typ 5cm framför Sven Nys och med Kevin Pauwels på tredje plats. Vi stannade och kollade på prisutdelningen innan vi sträckkörde hem.

Jo just det, spelade in en liten demonfilm med. Lite skakig i början innan jag insåg att någon annan kunde hålla i koskällan medan jag filmade. Enjoy!!


När åker vi nästa gång??


Kommentarer

Nypan sa…
Visst är det läckert att göra dom där resorna om man bortser från den styva resan. Säg till när det är dags igen :-)
Anonym sa…
Jag drack fyra duvel efter en långtur i somras, Det jag inte förstod förens jag reste på mig var att de där jävlarna var på 9%.

Ja det var min erfarenhet av Duvel.

Bra blogg
Anonym sa…
Jag drack fyra duvel efter en långtur i somras, Det jag inte förstod förens jag reste på mig var att de där jävlarna var på 9%.

Ja det var min erfarenhet av Duvel.

Bra blogg
Tille sa…
Stället som om jag undanhöll? Det vid torget?
Härlig helg! Och som sagt, till och med bilresan livades upp av lite brinnande lastbilar. Jag tror jag fick i mig en LD50 Friterat...

Tille, det var något ställe med våfflor som precis stängt (eller inte öppnat?) när vi kom ned sist, vi var där denna gång.

Enda förbättringen vi kanske kan göra är att boka boende i samma kommun som tävlingen nästa gång (fast då hade vi ju missat en stärkande promenad och öl på ålderdomshemmet förstås)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!