Fortsätt till huvudinnehåll

Vägnötter, 50km brevet på grus från Bel-Air

Satt och velade mellan att hoja 60km racer ute på Värmdö, den runda som Viktor visade sist och som satt som en fläskläpp, eller att försöka hitta en runda på ca 50km mestadels på grusvägar för lite framtida cykling där bilarna inte är i närheten. Grusvägarna vann idag.

Jag drog på mig den nya klubbtröjan och cyklade iväg, rak i ryggen som en getabock!

Hojade den sträcka jag har tänkt köra flera gånger, just av ovanstående anledning, men inte lyckats på grund av tidsbrist, lathet eller +ANNAT. Det är ju helt galet grymt att man efter tre minuters cykling kan glida in på den första stigsnutten, när man samtidigt bor fem minuters cykling från innerstan. Slå det den som kan...

Nackas Backar
Nåväl, tog siktet på Nackas backar där det blev lite lugnare tempo. Det gäller ju att man visar hänsyn till alla som är ute och flanerar med sina hundar, ungar eller med sig själva. Naturligtvis plingar man i god tid, saktar ner och hejar glatt och får allt som oftast ett leende tillbaks. Detta är ännu viktigare när man har på sig sin klubbuniform, tänk på det alla Fredrikshofare som bränner mot rött inne i stan.

Fortsatte ner mot Nyckelviken där det sitter en liten träskylt som uppmärksammar de förbipasserande att det finns ett fik om man tar in vänster. Måste testa det någon gång. Antagligen har väl Fikasvettot redan betygsatt det om jag har lite flyt.

Efter lite asfalt bjuds man innan Skurubron på en liten snutt nerför i tät vegetation innan det är dags för ytterligare någon km asfalt. Men den som väntar på något gott behöver inte vänta länge. Direkt efter stationen vi kallar Saltsjö-Duvnäs vek jag in i Erstavik med hjälp av backen som inte har något namn men som Peffen kallar Per Kumlins backe.

Erstavik
Efter pulstoppen blev det som vanligt lite flowigt innan jag vek av mot golfbanan och ut mot idyllen som kallas Fisksätra, lite som Solsidan fast annorlunda. Klart härliga vägar här ute, snabbt och flowigt, precis som man vill ha det. Passerade Saltsjöbadens GK och fick en del blickar från golfarna (såklart) men jag bara log och vinkade. Se ovan!

Passerade Erstaviksbadet innan jag kom ut vid Erstaviks Gård och trampade vidare in mot Hellas. Lite mer asfalt vid Skrubba Kyrkogård, passerade Aron och Lina och vinkade lite (lika bra om dom gömde sig bakom gardinerna).

Flaten
Nästa avsnitt kallar vi väl för Flaten, just för att den går runt sjön med samma namn. Efter lite CX åkning (30 meter i sand) valde jag medsolsvarvet runt sjön. Nu pratar vi upp och ner med mulliga kurvor här och där. Efter en stund fick jag dock lov att hoppa av hojen då Jackssons Trädvård stod och körde flismaskin så det stod härliga till på stigen. Bra att dom rensar lite. Snuddade Dreviken innan jag kom upp vid Orhem. 200 meter asfalt och sen ner in i skogen igen, vroom vroom.. Tog en genväg på en liten, nästan oupptäckt stigsnutt som gör att jag slapp den trista grusvägen upp mot Skarpnäck och kunde komma ut på Flatenvägen nästan exakt där man åker in under Tyresövägen.

Kvarnhagen
Förbi lite hagar där det ibland går lite får och mumsar innan man svänger skarpt vänster för några hundra meters spångcykling utmed Ältasjön. Valde sedan mellan Bagarmossen och Kvarnhagen och svängde höger mot Kvarnhagen. Lite längre men roligare och målet var ju att få ihop 50km.
Passerade stigen som numera heter "biceps" efter att någon pajas vurpade där och slet av sin bicepssena. Vek av vänster in på 5km spåret i Hellas och sen ner mot träbron vid utfarten på Dow Jones och vidare mot Björkhagens GK.

Björkhagen
Nu börjar man närma sig målet och slutstämplingen. Hojade förbi det nya klubbhuset, infarten till Dow Jones (det vill säga på anda sidan skogen) och vidare ner mot Utomhusgymmet. In i Sicklaskiftet och ner till stenbron där jag svängde höger och passerade Lilla Sickla där drottning Kristina spökar om nätterna. En vänstersväng och jag var inne på stigen som går utmed Sickla Sjö. Efter att ha tagit träbron över kanalen inne vid Hammarbybacken svängde jag förbi SCS för att kolla in Bjorre under hans sista 30 minuter som cykelmek innan jag styrde kosan hemåt. Ricky vägde in min Crux på 8,72kg inkl ringklocka och GPS, dvs 7kg jämnt utan dessa saker på.

När jag stannade vid garageinfarten visade min GPS 50,1km, hyfsat pricksäkert.

Sådär, nu kan alla som läser detta hitta runt denna härliga 50km's slinga, mestadels på grusvägar och andra stigar. God tur!


Kommentarer

Fredde sa…
Bjussar du på gps-filen??
For you my friend, of course.... Vilket format vill du ha den i?
Middleman sa…
Vill också ha!

Länk till Garmin Connect funkar i så fall.
Fikasvettot sa…
Nä, nåt fik i Nyckelviken känner jag inte till. Däremot vid Svindersvik. Och Torpet Orhem passerade du i närheten av.

Men området bortom Nacka forum är ganska outforskat land för min del, jag gjorde nåt försök och hamnande väl till slut i Gustavsberg, men det kändes fruktansvärt tråkigt att cykla åt det hållet. Antagligen fel vägar, så blir det ju om man inte hittar.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!