Fortsätt till huvudinnehåll

Alternativ 4

Har sneglat lite på Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er nere hos David, Patrik och de anda goa pojkarna men har väl varit lite av åsikten att en 130mm's 29er kanske har lite väl mycket av det goda (flacka vinklar, slag, vikt etc) för stigcykling i Hellas. Varför vet jag egentligen inte då jag gillar cyklar med lite flackare styrvinkel. Och efter att Christopher tyckte att sin Niner R.I.P kändes busig i Hellas insåg jag att jag kanske skulle tänka om lite. En 29er med runt 130mm i slag kanske inte är som en pansarvagn?

Sen har jag tyckt att hojen har varit lite väl gungig när jag har provsuttit den men efter att ha kollat lite närmare på den och fipplat lite med ProPedal spaken måste jag nog säga att den kommer kunna vara tillräckligt styv i baken för att kunna bli trampeffektiv samtidigt som man kan släppa på ProPedal spaken där det behövs nerför.

Utrustningsnivån på den ligger helt i linje med vad jag har haft på mina andra växlade stigcyklar, det vill säga en blandning mellan SRAM X.7 och X.9 vilket motsvarar SLX samt XT om man kollar på Shimano. Inbromsningarna sker med hjälp av ett par Avid Alixir R som borde räcka för att få stopp på åbäket, speciellt då någon på Specialized tyckte att 203/185mm's skivor skulle behövas. Det sitter ett par 2.2" däck på och det finns marginal kvar vilket betyder att ett par Rampage eller Nevegal borde kunna passa in bra.

Framgaffeln har 130mm's slag och är av modellen RockShox Reba RLT vilket betyder att den har dubbla luftkammare, vilket jag inte behöver men en floodgate funktion som är trevlig att ha när man inte har någon pop eller pushloc mojäng på styret.

Hjulen är väl som vanligt på "billiga" hojar rätt kassa=tunga men det kan man ju råda bot på genom att bygga ett par för en vettig peng. När man ser vad dom är byggda av inser man ju att dom åtminstone kommer hålla ett bra tag framöver.

Vikten på den jag kollade på låg på 13.8kg vilket nog är rätt vanligt för en heldämpad 29er med 130mm's slag och i strl Large. Räknar med att kunna lätta den om jag känner för det. Hjulen i sig måste i alla fall vägas så får jag se vad man kan göra där.

Exemplaret dom har kvar är av 2011 års modell. Jag har bett dom kolla vad dom kan göra på priset på den hojen så får jag ta ett snabbt och övervägt beslut baserat på det. Kommer i så fall att kränga av Singularen, vilket inte borde bli så svårt.

Men först ska jag till New York!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...