Fortsätt till huvudinnehåll

Alternativ 4

Har sneglat lite på Specialized Stumpjumper FSR Comp 29er nere hos David, Patrik och de anda goa pojkarna men har väl varit lite av åsikten att en 130mm's 29er kanske har lite väl mycket av det goda (flacka vinklar, slag, vikt etc) för stigcykling i Hellas. Varför vet jag egentligen inte då jag gillar cyklar med lite flackare styrvinkel. Och efter att Christopher tyckte att sin Niner R.I.P kändes busig i Hellas insåg jag att jag kanske skulle tänka om lite. En 29er med runt 130mm i slag kanske inte är som en pansarvagn?

Sen har jag tyckt att hojen har varit lite väl gungig när jag har provsuttit den men efter att ha kollat lite närmare på den och fipplat lite med ProPedal spaken måste jag nog säga att den kommer kunna vara tillräckligt styv i baken för att kunna bli trampeffektiv samtidigt som man kan släppa på ProPedal spaken där det behövs nerför.

Utrustningsnivån på den ligger helt i linje med vad jag har haft på mina andra växlade stigcyklar, det vill säga en blandning mellan SRAM X.7 och X.9 vilket motsvarar SLX samt XT om man kollar på Shimano. Inbromsningarna sker med hjälp av ett par Avid Alixir R som borde räcka för att få stopp på åbäket, speciellt då någon på Specialized tyckte att 203/185mm's skivor skulle behövas. Det sitter ett par 2.2" däck på och det finns marginal kvar vilket betyder att ett par Rampage eller Nevegal borde kunna passa in bra.

Framgaffeln har 130mm's slag och är av modellen RockShox Reba RLT vilket betyder att den har dubbla luftkammare, vilket jag inte behöver men en floodgate funktion som är trevlig att ha när man inte har någon pop eller pushloc mojäng på styret.

Hjulen är väl som vanligt på "billiga" hojar rätt kassa=tunga men det kan man ju råda bot på genom att bygga ett par för en vettig peng. När man ser vad dom är byggda av inser man ju att dom åtminstone kommer hålla ett bra tag framöver.

Vikten på den jag kollade på låg på 13.8kg vilket nog är rätt vanligt för en heldämpad 29er med 130mm's slag och i strl Large. Räknar med att kunna lätta den om jag känner för det. Hjulen i sig måste i alla fall vägas så får jag se vad man kan göra där.

Exemplaret dom har kvar är av 2011 års modell. Jag har bett dom kolla vad dom kan göra på priset på den hojen så får jag ta ett snabbt och övervägt beslut baserat på det. Kommer i så fall att kränga av Singularen, vilket inte borde bli så svårt.

Men först ska jag till New York!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!