Fortsätt till huvudinnehåll

En timmes lattjandes i Sicklaskiftet

I helgen fick jag hem min nya Rock Shox Recon, som visade sig vara av modellen TK och inte RL som jag trodde, vilket betyder att jag inte har någon Motion Control på den... Vojne vojne, hur ska detta gå??

Nåväl, skam den som inte testar så jag plastade in min högra vad, drog på mig mina, nu för stora, knäskydd och stack ut i spenaten.

Först lite test på asfalten.. Blir gaffeln stel när man vrider på den lilla ratten? Jomenvisst blir den det, check!
Upp i skogen men först vrida tillbaks ratten... Och visst gungade den lite utan MC men inte så jag började gråta över det, check!


Däremot så tyckte jag rätt omgående att jag fick lite väl lite slag med de 85psi som rekommenderades för mig nu när jag inte längre är en tjockis. Fast man vill ju att gaffeln ska arbeta med hela slaglängden och ska man ha en gaffel som inte saggar är det väl en stel som gäller...
Trampade vidare och försökte nyttja så stor del av Sicklaskiftet som möjligt och började mer och mer tycka att 85psi kanske inte var så dumt ändå. Pschhh pschhh lät det när den arbetade, lite mysigt ljud på något sätt och som funkade bra med allt fågelkvitter runt omkring mig..

I den sista branten på stigen som går norr om Fem Svåra och som jag inte vet namnet på klotade jag över styret i någon knixig nerfart och studsade upp för att kolla in vaden, lite halvtrist att pajja gaddningen fyra dagar efter att den gjordes men mina för stora skydd gjorde jobbet strålande...
Den klotningen blev även ett bra test för att se om lufttrycket i gaffeln var rätt eller inte och med facit i hand så verkar ju faktiskt jag ha pumpat den helt perfekt.. Smutsranden sitter ca 1cm ner på gaffelbenet så jag nyttjar 90% av slaglängden, vilket får anses vara godkänt.

Jag noterade även att skillnaden i procent gällande snitthastighet mellan att hoja själv och i en grupp av människor, speciellt på tisdagar, är ganska exakt 100%. Lustigt vad det slår när man man inte har fyra kedjebrott, sju punkor, två rambrott eller står och snackar hyfsat mycket under turen.
Riktigt kul att vara tillbaks på stigarna igen och gaffeln som kostade 2300:- verkar ju ha varit ett helt ok inköp.

Kommentarer

Anders sa…
Fint kört.
Rockshox ska tydligen låta som ett ansträngt tjockt astmabarn när dom är rätt intällda. :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!