Fortsätt till huvudinnehåll

Rätt nöjd nu faktiskt

Tempen visade på -11 när jag klädde på mig. Tille hade käkat ett helt julbord själv och rullade runt hemma i Vasastan, Oskar bakade säkert något i sin Årstakvart, Magnus satt och lallade på tåget och Björn frös så jag trampade iväg lite sådär ensamt själv ikväll.

Insåg efter två minuter att det inte skulle bli några glasögon på idag på grund av all ånga från min heta och läckra kropp så vid Älta tittade jag konstant då jag knappt kunde blinka. Tog då ett snabbt beslut att köra en kortare runda så jag körde mot Flatenbadet, genom Sköndal innan jag körde under Nynäsvägen för att sen ta mig hemåt.

Temperaturen peakade någonstans runt -12,5° och det kändes. Jag frös inte men det var kallt.  Tårna var lite halvkalla även fast jag hade värmesulorna på max så hur man kan hoja 34 mil i denna kyla förstår jag faktiskt inte. Jag är definitivt för klen för det.

Vid Sockenvägen dog min gamla lampa, trist att man inte kan lita på den men skönt att jag har en ny och vid Globen flöt det omkring små isflak i flaskan som hade 50/50 med kallt och kokande vatten i sig när jag drog hemifrån.

Nåväl, för att hänvisa till rubriken så passerade jag idag mina 365 timmar som var årets cykelmål, ett mål som Tobbe kom på och som jag tyckte kändes rimligt för en gubbe med småbarn hemma och som vill göra lite andra saker med. Tack för tipset Tobbe!!

Följande var vad jag hade på mig för att hålla mig icke-frysande i -12,5° och i 90 minuter:
  • Yllestrumpor modell tjockare
  • Flossade benvärmare
  • Vinterknickers
  • Två tunnare ylleundertröjor
  • Handledsvärmare från Houdini
  • Fuskolle
  • Hjälmmössa
  • Vinterbyxor med vindskydd fram och fleece bak för att släppa ut svett
  • Vinterjacka med vindskydd fram och fleece bak för att släppa ut svett
  • Lobstervantar
  • Vinterskor med tjocka neoprenöverdrag
  • Värmesulor på full fräs
Skulle jag ha hojat i tre timmar skulle jag antagligen ha frusit ihjäl ändå.

Kommentarer

Anonym sa…
Härligt Johan! Klart att Du kan vara nöjd.

Jag gjorde träningscomeback några år efter att jag hade lagt av med elitskidåkandet. 365 timmar för mig också. Jag körde sista timman på nyårsaftonens förmiddag.
Tille sa…
Med all rätta.
Vi övergödda tröttmössor latade oss och du cyklade i kylan. Starkt!

Jag ska på något magiskt sätt få till ytterligare 40 mil innan årets slut. Det blir nog kärvt.
Tidsmässigt passerade jag 600 timmar på förra Monarkpasset, så där är jag ganska nöjd.
600 timmar är ju helt galet mycket :oD men 40 mil i den här kylan känns ju lite sådär. Fast hade du hängt med gubbarna runt hade du ju nästan varit hemma... Men kanske utan några tår då och det hade ju kunnat påverka din framtida cykling...

Jocke, tackar! det känns faktiskt rätt bra. Ska väl stretcha det målet nästa år tänkte jag, kanske inte till 600 timmar men till 400.
Unknown sa…
Undrar om man får råd till en resa till varmare traker för den summan man lägger ner på utrustning för att kunna cykla i den svenska miljön? ;)
En resa varar bara under resan, prylarna räcker i många år. Tråkigt men sant.

Jag har inte en suck att nå upp till mitt mål i år. :(
Just ja: Grattis till avklarat mål! Bra trampat!
Rippa sa…
Bra jobbat i år! Och så mkt starkare du blivit. Sådant sprätt i skogen har du nog aldrig haft. Välförtjänt grattis!
Fikasvettot sa…
Gratulerar! Nu är det bara bonuscykling resten av året.
Anders sa…
Tufft!
Funkade cykeln som den skulle i minusgraderna?
Jag har haft dåliga erfarenheter med nav och dämpare under -5. Tränar low-tech när denna vinter (skridskor, skidor).
Funkade finfint faktiskt.
Frusen men svettig sa…
Jag letar efter bra ytterkläder för vintercyking.
Därför undrar jag om du har mer info om dina byxor och jacka?
Jag har en Pearl Izumi Elite Thermal Barrier jacka och ett par Pearl Izumi Amfib Cyc Bib Tights.

Tror egentligen inte att märket spelar någon roll utan mer att man hittar något som kan släppa ut eventuell svett bakåt.
Frusen men svettig sa…
Det håller jag med om.
Men det finns alldeles för många heltäta vintercykelkläder.

Därför är det bra med konkreta tips.

Tack!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!