Fortsätt till huvudinnehåll

Det blev blått

Efter att ha funderat på att bygga mig ett par lite roligare hjul till min Singular med vita nav/fälgar och någon eloxerad färg på nipplarna ett tag så gjorde jag en liten helomvändning idag.

Jag bytte utväxling till en lite lättare variant till förra tisdagen, något som blev ett fiasko så idag skulle jag byta tillbaks. Bytet tog väl en tre minuter och min vana trogen kände jag lite på axeln och visst satt den löst igen. Tokruttnade, drog fast den med hjälp av fingrarna och gick till datorn.

Jag lyckas på något sätt aldrig få till det där med Shimanonav och dess lagerspänning, till skillnad från exempelvis Rippa som lyckas med att hålla naven tajta i fem år. Jag kanske servar dom för ofta, eller så är jag bara värdelös. Nåväl, det är ett problem jag inte kommer att ha i framtiden. Nu har jag (snart) maskinlager på alla mina hjul. Kommer dock att behålla mina Mavic TN719 fälgar då jag gillar dom, dom är inte nämnvärt tyngre än de ZTR fälgarna jag kollade på tidigare (som för övrigt inte har några öljetter) och jag kommer kapa lite vikt genom nippelbytet från mässing till aluminium. Måste bara flörta lite med Fredde eller någon som vet hur man ska bete sig med alunipplar.

Blir nog tokbra det här, måste bara sälja av några av Mirjas skor!

Kommentarer

Fikasvettot sa…
Kör vita ekrar istället så får du lite smurfkänsla. :)
Hmmm, det kanske skulle vara något..
Anders sa…
Blått är snyggt!
Jag matchade Hopes blåa nav med blå nipplar och silverekrar. Skitsnyggt. Byggda dom hos justridingalong.
Tille sa…
Serva nav? Tokputte!
Vad ska du hitta på härnäst?
Det var ju det jag till slut insåg Tille. Nav ska man inte serva utan bara köra på.

Vilken färg har du på dina fälgar Anders? Silver kanske skulle vara något?
Fredde sa…
Tjena! Serva gör man i tennis! :)

Du kan inte tänka dej röda? I så fall har DT en nippel som heter DT Pro lock, sexkantskalle och förapplicerad låsvätska. Man skulle kunna kalla den "the Nipple" så trevlig är den. Finns även i svart. $4.20 för 10 och 0.36gr stycket.

/Fredde
Fast nu har jag beställt blå så dom får det bli.. Fast jag vet inte om man ska ha loctite i alunipplar, eftersom dom tydligen är mjukare och då kan man säkert dra sönder dom lättare....

Dom där Pro Lock visste jag inte ens om.
Fredde sa…
Just de där DT-nipplarna är ju låsvätskade från fabrik och känns lite skönt tröga att dra fast eftersom låsgeggan redan är torkad.

Blaskar man på vanlig låsvätska typ "Loctite blåa" blir det ju precis som du skriver snarare lättare att gänga (och dra för hårt).

/Fredde
Anders sa…
Mina hjul från JRA har svarta ZTR355-fälgar. Föregångaren till Notubes Crest-fälg. Lätta och styva nog för mina 75 kg.
Bra där Anders.. Ska nog kanske testa silvriga ekrar istället. Kollade på vita men dom kostar 4ggr mer än svarta så det skulle ju bli löjligt dyrt.

Får ju åtta extra nipplar, borde räcka tycker jag. Nissen har byggt sina hjul med alunipplar och det gick hur bra som helst..

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!