Fortsätt till huvudinnehåll

FN hjälmens vara eller icke vara på längre turer

Både Oskar, Rippa och jag var tydligen lediga idag och Oskar ville hoja till Saltå Kvarn för lite belgiska våfflor och med ett väder som var annorlunda än när jag körde Nynäs - Hammarby med Tille och Johan kände jag att det var värt ett försök istället för att ligga hemma på soffan och kanske sätta mig på trainern och ta igen för onsdagens uteblivna tråkpass.

Slängde på mig min nyinhandlade Chrome Metropolis fylld med lås, lite ombyte och punkasaker för en initial utvärdering istället för att köra traditionellt med en fånig sadelväska. I farten greppade jag min nya hjälm från Bern för att se hur den skulle klara av lite småvägscykling i fint höstväder.

Yr hade lovat tre plus och växlande molnighet och norrbaggarna höll vad dom lovade för en gångs skull så 08.30 möttes vi upp vid Årstabergs pendelstation och susade söderut. Oskar hade även han kollat vädret men på en mer avancerad nivå och hade kalibrerat sina instrument för vind så vi hojade söderut via Södertälje och norrut via Mörkö.. Bara en sån sak...

Underlaget var lite lurigt så inne i Älvsjö drog Oskar i backen och skrapade upp sig lite. Som tur var så var det ingen fara så vi fortsatte, fast kanske lite försiktigare än först tänkt.
Rippa fulmekar med växlarna
Vägen till dagens mål kantades av en stärkande motvind där Rippa, som för övrigt ska köra PBP nästa år eller nåt ryckte så det stod härliga till, allt för att kunna skratta sig igenom 120 mil på den franska landsbygden, briestinn och lycklig endast iklädd basker och en baguette..

Vid Slagsta stannade vi på Statoil för lite inhandling av WD-40 då Rippa det snåla svinet inte kör med Super Record eller liknande. Han lyckades ändå få liv i sina gamla växlar på något sätt. Oskar försökte twittra men fick ingen täckning ute i obygden.
Tung hjälm

En halvmil innan Saltå Kvarn åkte jag på en punka av det pysigare slaget. Kanske dags att diskvalificera Racing Ralph till förmån för något lite mer punkasäkert!!

Saltå Kvarn bjöd på en härlig värme för mina förfrusna tår, en grym macka och belgisk våffla som jag sköljde ner med tre koppar kaffe.
Här var det livat minsann
 Mmmm, en belgare

200 meter efter att vi lämnat kvarnen tyckte jag att det svajade lite väl mycket, kollade ner och såg att bakdäcket typ var fyra cm brett, MERDE!!! Vi skulle ju hinna med färjan vid Skanssundet och jag hade inte riktigt tid att laga en till punka. Några pumptag med min alldeles för lilla pump gjorde att jag åtminstone kunde klara mig de 25km som det var dit men satan i gatan vad det tog på krafterna (eller så var jag bara värdelös) för när vi kom till färjeläget var jag helt finito. Kul att se Rippa på sina stenhårda 25mm's sprätta omkring och brösta upp sig när man själv var nära döden..

På färjan fick vi en snäll tant att ta en bild på snyggingarna.
The muppet show

Vägen till Tumba blev mest en pina, speciellt uppför och när jag passerade Grödinge kyrka kom den första krampattacken.. Rippa stod på och kunde till och med håna mig och Oskar vid Snäckstavikskylten.
Relax...

Lite innan Tumba kom nästa krampattack, nu uppför men som tur var så var det inte så långt till pendeln, som jag valde att ta för att spara in tid och även mitt liv kändes det som.
Jag överlevde i alla fall tio mil

Kom ut vid Södra Station och frös galore, hittade en lokal ICA butik, köpte på mig de sista sakerna till Atles kalas och drog iväg och hämtade honom. Chromeväskan fick visa färg och svalde alla varor med hull och hår. Däremot var Bernhjälmen alldeles för tung för längre turer, blev rejält trött i nacken så den får leva sitt liv runt Sthlm istället.

Tack grabbar för en mullig tur. Snart är de fina höstdagarna borta..

Kommentarer

Rippa sa…
Hört på dagens cykeltur

Jag: "hmm... växlarna trampar luft, tror jag måste..."

Johan(upphetsat): "Det finns en Campa Record grupp till salu på köp & sälj!!"

Jag(förvirrat): "...ehh.. va..???... köpa lite 5-56 på macken tänkte jag.."

Johan(bestämt): "Campa är en livsstil!"

Skönt att Johan är Johan :D
Anonym sa…
Är du det nya fikasvettot?
Fikasvettot sa…
Konstig hjälm och budväska. Trodde du vi skulle till nåt café på Söder som hade bakverk från Saltå Kvarn? ;)

Halkan var trist, det blir nog mer grusväg framöver. Jag kom förresten på att jag fick punka förra gången jag var på Saltå (i augusti).
Tille sa…
Det ingår i dina turer att någon ska stå vid en skylt och vänta :-)

Attans vad snabbt och rakt ni cyklade mellan Tumba och Södra Station.

/inte ett dugg avundsjuk

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!