Fortsätt till huvudinnehåll

Vikten av att vara viktig

Eftersom Johnny var förbi med en resväskevåg tänkte jag att jag en gång för alla kolla upp vad mina cyklar väger.
Jag insåg två saker:
  1. Jag hojar omkring på ett gäng bojsänken.
  2. Jag kommer inte göra något för att lätta dom.
Cube CX, väger vad den väger och vad jag förväntade mig, ska väga 9,2kg i minsta storleken och då har jag ju faktiskt pedaler på den.
Giant ReignX, vägde knappa 13,7kg på Sportson utan pedaler så uppenbarligen är Crankbrothers Mallets väldigt tunga.

Specialized Langster fixi. Rätt ok vikt för en hoj som kostade 5000:- ny. Tunga hjul men förhoppningsvis bombsäkra.

Fulkokosracer med en jättetung sadelstolpe. Skulle kunna byta den men vägrar lägga 1 500:- på en sadelstolpe plus att chimset kommer väga en del. Skulle kunna sätta på Chorusvevar för att komma ner i vikt men skiter nog i det.

Singular Swift, stålsänke med dämpad gaffel. Kommer säkert lätta den 0,5kg i vinter när den stela gaffeln ska på.

Sådär, nu vet jag i alla fall vad dom väger och lämnar den diskussionen bakom mig.

Kommentarer

Fikasvettot sa…
men..men...här finns ju oanade möjligheter till att köpa cykelprylar!!!
Jag vet men frågan är vad man vill lägga ut på några gram här och där?

Skogshojarna vill jag ha starka grejor på = Thomson och tåliga hjul.

Racern är ju ett budgetbygge i sig och jaga vikt på en sån känns korkat, då ska jag ha en dyr ram med dyra komponenter.

Cyclocrossen skulle jag kunna tänka mig att bygga tubhjul till men vet inte riktigt vad jag tycker om idén att bromsa på kolfiberfälg med grus och sånt skit.

Fixin ska ju bara ta mig till/från jobbet och ska kunna stjälas utan att jag begår självmord.

Tänkte lägga lite pengar på nya MTB skor och kanske LVG skor i vår samt lite andra kläder.

Fy fasen vilken trist person jag har blivit.
Fikasvettot sa…
Förlåt att jag sa nåt. ;)
Men vänta, du har ju ingen DH än...
Den kommer snart. Räknar med en 20kg på den.
Frågan är vad min tempohoj kommer väga?
Atles hoj vägde 7,34kg förresten.
Anonym sa…
Min cykelcross är dryga halvkilot lättare än din racer, racern närmare kilot ;-) Thomas
Thomas, jag vet! That sucks!! Men det är priset man får betala när man endast har betalat en femtedel av vad andra har betalat för sina racers...

Skit!!
Fikasvettot sa…
Min Trance väger 14,6 kg utan pedaler. Ocykelbar. Jag begriper då rakt inte hur jag kunde cykla på den så länge utan att förstå att den var sjukligt tung!?
Va? Inte en enda hoj över 15 kg? Vad är det för lättviktsbögeri egentligen?

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...