Fortsätt till huvudinnehåll

Ojsan..... Snart dags för ett nytt baknav?

Ända sen Hellas - Handen 25:e april har det knakat i min Singular, ibland lite lite och ibland mycket mer. Jag har tagit bort, gjort rent och fettat om min EBB, vevlager, styrlager och sadelstolpe, något som behövdes göras men knaket försvann inte.

Fick ett tips om att kronan på gaffeln kunde knaka och smälla och hade funderingar på att slänga på den stela gaffeln för ett test men tänkte att det ändå var dags för en genomgång av baknavet.

Shimanos nav är ju busenkla att meka med men första orosmolnet kom när jag skulle ta bort axeln. - Ska justeringsmuttern inte sitta hårdare än så här? Och helt plötsligt började jag ana oråd och se en möjlighet att köpa ett nytt nav såklart. Drog ur axeln och såg att gängorna var lite slitna längst ut, inte så konstigt med tanke på hur löst muttern satt.

Gjorde ren bodyn, fettade in den och satte tillbaka alla kulorna, som förövrigt var fina till skicket. Vände på hjulet och såg att något inte stod rätt till. Den yttre lagerbanan såg ut som om den hade åkt på ett kok stryk, det var metallspån överallt och kulorna hade slitits alldeles för mycket för vad jag anser ska vara ok men den inre lagerbanan hade skyddats av allt fett.

Tur (eller otur om man vill köpa nytt) att jag hade ett extranav i källaren från den tiden cykeln var ny och bodyn gav upp efter någon vecka, så jag hämtade upp en ny axel, nya kulor och en ny yttre lagerbana och smällde ihop skiten. Ska bara justera lagerspänningen, något jag uppenbart misslyckades med förra gången och sen ska det väl bara vara att tuta och köra.

Får jag inte till det så det börjar strula igen kommer det nya navet heta Hope Pro2.

Kommentarer

Cykelbloggar sa…
Ser inte bättre ut än att det blir att införskaffa ett nytt baknav =)

Ha en bra dag,

Fritz / Cykelbloggar

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!