Fortsätt till huvudinnehåll

Gotlandscykling dag 2

Idag var det dags för ännu ett försök att hoja lite och idag skulle jag möta upp Andreas på Statoil Visby 08.00 så det var liksom inget läge att bara somna om.

07.10 drog jag från Gnisvärd och styrde kosan mot Visby. Solen var helt uppe men det var ändå gryningsljus ute. Mötte fem cyklister på 20km varav två fyllon jag höll på att krocka med, är det Stockholmsvecka så är det.
Förberedande kartläsning
På Statoil drog jag dagens frukost innan Andreas kom, en kaffe med mjölk och sen var det kartläsning som gällde. Planen var att ta oss till Ljugarn via så många småvägar som möjligt och gärna avsluta med lite riktig CX cykling. Andreas hade dagen till ära satt på sig sina riktigt läckra hot pants.
That Andreas, he's so hot right now!
Hur rutten gick ser ni längst ner i inlägget men vi började med riksväg 148 i alla fall. Med tanke på hur många kyrkor Gotland har tyckte vi att det var en strålande idé att köra kyrkspurter istället för skyltspurter.
Mmmmm, klarblå himmel!
Andreas körde en Contador och skickade ut mig på fel väg innan han tog Vallstenaspurten, något jag jag snabbt replikerade på och tog typ fyra raka spurter. Andreas fick dock sitt straff när han punkade i Dalhem där vi tänkte fika men då klockan var 10.00 och fiket öppnade 11.00 sket vi i det.
Dalhem, stället där fikan uteblev.
Andreas kontrade sedan med en spurt på en bygdegårdsskylt samt kyrka som typ låg 1km in i skogen och som jag inte ens såg så den räknade jag inte men den sista spurten, den till någon kyrka som inte ens finns med på Google Maps tog han med hedern i behåll.
Gubben på härliga och blåsiga vägar.
Jag satt i andra tankar och insåg alldeles för sent att han kom skjuten som ur en kanon men jag var ju tvungen att testa och åkte på jordens kramp i båda ljumskar så jag struntade i den spurten. Efter det festade vi på ett paket Dextrosol.
Country roads at it's best!
Hit hade vi hållit ett bra tempo, speciellt med tanke på den sjuka motvinden och de inte så lättrullade 35mm's däcken och mina "happy nipples" som skulle behövas tejpas, ryssfemmorna gör ju att man får lite bitchtits men det får man ju liksom ta om man ska vara med och fajtas i spurterna.
Helt galet fint på vissa ställen!
Lite mer småvägar ner till Danbo Naturreservat och sen var det CX cykling deluxe med en snitthastighet på ca 7km/h de sista 5km så snittet slutade på blygsamma 25km/h och turen avslutades efter 106km och 04:15:00 i sadeln varav de sista 5km tog ca 1 timme.
Nästan framme, helt slut med happy nipples!
Väl framme i Ljugarn satt Mirja, Atle, Madde och Elias och lattjade i sanden, jag näckade på stranden och satte på mig mina 12 år gamla badshorts (ska kanske köpa nya?) och kastade mig i havet.
Far och son bygger Ringmjur!
En löjrom, lammrostbiff och glass senare på Wallers sitter jag nu i stugan och kollar på Morden i Midsomer. Jag vet att det är nördigt men jag bara älskar brittiska mordgåtor.

Kommentarer

Bra där Johan !

I mina gamla hemtrakter ser jag. Eller hem och hem... Sommarhemstrakter. ;)
Småvägarna här är ju helt fantastiska och med en CX kan man ju bredda cyklingen lite, även fast man får kämpa lite extra i motvinden och på asfalten. Ska nog köra Gotland 360 något år.
Tack för den bilden från Statoil på mina brallor... Rena Milli Vanilli-varningen ; )

Vilka konstiga blickar man får från personer som besöker kyrkan när man vrålar "-faaaan!" vid förlorad kyrk-spurt
Det kan väl inte vara en slump att Fruntimmers- och Stockholmsveckan sammanfaller?
Anonym sa…
Vart är bilden där Du näckar?
Tille sa…
Fasen! Var varför är jag på kontoret? Varför har jag aldrig cyklat på Gotland (utom på en klassresan någon gång på 80-talet)?

Fasen igen!
Matilda sa…
Ser lätt ut att ha varit en fin runda med sol!
Matilda, helt fantastisk... Förutom de 5km i lös sand då :oD

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!