Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälmars vara eller icke vara, plus lite stigcykling

Hade just varit förbi Cykelcity och köpt mig ett par cykeldatorer, lite strumpor och lite krafs till Mirja när jag svängde av ner mot Slöstaden och fick se en kvinna runt 50 år liggandes på gatan i någon konstig position, vriden på något sätt. Det stod några personer runt henne men hon reagerade inte alls på tilltal.

Jag hoppade av hojen och frågade vad som hade hänt och tydligen så hade hon kört på gatstenen som separerar vägen från trottoaren och flugit rakt ner i backen med huvudet före. Det låg blod på gatan och jag började att klappa lite på henne (varför vet jag inte men det kändes lugnande) och sen när hon började att reagera även att prata lite med henne, mest för att hon skulle veta att det fanns folk här, att ambulansen var på väg och för att hon (förhoppningsvis) skulle bli just lite lugnare. Hon var av naturliga skäl väldigt rädd och kom inte ihåg någonting alls av olyckan så vi förklarade för henne vad som hade hänt.

Ambulansen kom, likaså Polisen och dom fick upp henne på båren och hon verkade faktiskt ha klarat sig bra. Men vad hade hänt om hon inte hade haft hjälm och dragit skallen i gatstenen? Det uppstår lite då och då trådar på happy som ältas hjälmens vara eller inte vara där det finns folk som anser att man är säkrare utan hjälm bara för att bilarna kör försiktigare när dom passerar cyklisten. Men när det inte finns några bilar i närheten? När det bara finns en olyckligt placerad gatsten som huvudet far ner i? Då känns ju hela diskussionen om hjälmens vara eller inte vara rätt överflödig. Om de ska till en hjälmlag som gäller alla? Det är jag inte alls säker på om jag vill ha men den känns rätt bra att ha på skallen (och inte hängandes över styret) när olyckan väl är framme.

Poliserna kollade på min hoj men sa inget raljerande om att man inte skulle cykla med fastnav, dom var nog mest glada att det fanns folk som hade sett till att tanten hade lite sällskap,

Nog om det.

Idag var det ju tisdag och Aron skulla hoja ner till Handen, det ville/orkade inte jag så jag tog mig an ett femtontal glada cyklister och gjorde Hellasskogarna osäkra istället.
Nu med dämpning fram
Jag var rätt trött i benen efter söndagens racertur men tyckte att vi höll ett bra tempo trots det. Av någon anledning blev det dagen när vi körde de vanliga stigarna baklänges vilket gjorde dom rätt ovanliga. På gula ovanför sjön kände jag mig mest vilsen men lyckades hitta fram iaf.En bra tur med många bra typer, en riktigt bra avslutning på dagen. Nu orkar jag inte skriva något mer men bilderna har jag högaktningsvärt snott från Andreas Nyström.

Kommentarer

Velonavia sa…
Såg ut som en trevlig tur! Saknaden efter lite riktig mtb-cykling börjar växa:-(

Såg själv en liknande olycka för något år sedan, när en man till synes utan anledning ramlade med cykeln och dunkade panna i asfalten med medvetslöshet som följd....
Alfsomfan och 42Hz har båda skrotat varsin hjälm sedan i söndags. På asfalt utan bilar inblandade. Hjälm ska man ha när man cyklar, helt enkelt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!