Fortsätt till huvudinnehåll

Kolfiberhjul part 1


Då jag har insett att jag måste ha ett par kolfiberhjul för tubdäck men inte vill betala 15 000:- för dom tänkte jag bygga mig ett par själva för dryga 3 000:-

Nu är fälgarna betalade och förhoppningsvis på väg hem snart. Ska mäta upp ERD och sen går beställningen på resten.

Den teoretiska vikten, ja teoretiska för cykeldelar tenderar att vara tyngre i verkligheten än vad tillverkarna anger, kommer ligga på 1280gr exkl snabbkopplingar vilket borde räcka för mig.

Kommer antagligen inte bli snabbare men det ska bli kul att se om man märker någon skillnad mot mina nuvarande hjul som väger 1622gr exkl snabbkopplingar. Jag antar och hoppas att tubdäcken kommer vara lättare än mina däck och slangar som sitter på nu.

Kommentarer

Fredde sa…
Kul! Jag får klart mina kina-hjul denna eller nästa vecka. Måste säga att de såg riktig bra ut vid en första okulärbesiktning.

Vet du när de skickar ordern? Du skulle kunna få slänga med en sadel till mig annars.

Det blir riktigt stor skillnad med tubar så det blir nog kalas det där! :)

/Fredde
Uhm, borde inte ERD framgå från den som säljer fälgarna?
Tobbe, jo fast Anders H på happy lyckades köpa för korta ekrar till dessa fälgar så jag vill nog mäta själv en extra gång, även fast han kanske gjorde fel.
Mysigt. Jag ska också ge mig på nåt liknande i vinter. Lätta hjul är skoj.
/J
1292gr i teorin kommer dom väga inkl snabbkopplingar och det får man väl säga är ok för ett par hjul under 4000:-
Anonym sa…
Vad kommer du köra med för nav och ekrar??
Anonym sa…
Jag har använt samma fälgar som du.
Mätte ERD till 570mm och det stämde för mig!
Det finns en bra sida med hjulbyggartips tips och ekerkalylator:www.wheelpro.co.uk
Mina hjul tog lite väl lång tid att bygga för jag velade mellan 2-kors och solekrat. Men nu rullar dom.
Anders sa…
Hej Johan.
Hur gick det med hjulen?
Vad blev det för nav och ekrar till dom? Vad landade vikten på?

Har precis beställt samma fälg och funderar på hur jag ska ekra upp dom. Radian eller kors...

Ciao!
Jodå, dom blev super! Har väl inte kört sådär superlångt på dom men en 50 mil har det väl blivit.

Jag köpte Novatecnav och DT alu nipplar samt DT Rev ekrar och ekrade upp dom mha 2-kors. Eller rättare sagt så var det GurraG som byggde dom. Vikten slutade på 1179gr och dom är tokraka.

Det är fler som har köpt samma fälgar men som har köpt planet-x nav vet jag men det är nog mest en smaksak.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...