Fortsätt till huvudinnehåll

Mjukistest av nya kameran

Mirja, Atle och jag skulle haka på Magnus när han skulle kolla på en lägenhet men då han var lite sen tog jag lite bilder och spelade in en liten film, mest för att kolla om den tog bättre bilder än min gamla IXUS 850.

En sak är ju säker, den optiska zoomen på 12 gånger slår ju min gamla IXUS i alla fall, samt alla möjligheter att göra inställningar, även fast den är mindre avancerad än exempelvis en Canon PowerShot S90, vilket passar mig bra.

Den är ju av naturliga skäl större än den IXUS 130 jag funderade på men verkar faktiskt ha bättre optik, åtminstone större ljusinsläpp så den här fick det bli.

Utan zoom.

Med full zoom, nu är bilderna ganska mycket mindre än original, 650kB jämfört med 7,5MB men ser ändå hyfsade ut.
En sak jag däremot inte blev klok på var detta.

Den filmar mycket bra tycker för att vara en liten stillbildskamera med videomöjligheter. Spelar jag upp filmsnuttarna direkt i teven ser det superbra ut men sparar jag dom på datorn så hackar det på samma ställen helan tiden vilket då skulle kunna tolkas som att minneskortet är lite långsamt. Se nedan.


Men.....

Riddle me this.....

Jag tog samma .mov fil som såg bra ut på plasman hemma när jag kopplade kameran till den och som hackar när jag kolla på den i min dator, tryckte in den i Pinnacle Studio, gjorde ingenting med den och sparade om den i mpeg-2 format och vips så hackar den inte längre.

Se nedan


Någon av er få som kollar här som har någon idé?

Eventuellt måste man gå till vimeo och kolla på dom i HD för att man ska se skillnaden.

Skitsamma egentligen, nu verkar jag ju veta vad jag ska göra och om man filmar en massa vill man ju ändå fippla ihop snuttarna till en liten film, men jag tycker att det är oerhört ologiskt.

Kommentarer

Låter som codec/spelar-problem på din dator? Kör du filmerna i VLC kan du prova mplayer. Strular det inte i dem men i Windows Mediaplayer är det sannolikt codec i datorn.

Strular det i alla spelare kanske din dator är för slö, eller så är det faktiskt codecen i kameran som inte är hundra.
Menar du i originalformatet .mov då?
Fast datorn går ju upp i 100% så det kan ju såklart bero på den.

Varför kan inte saker bara vara enkla?
Shutter Lou sa…
Precis en sån kamerapparat har jag också, fast i svart såklart ;)

Fungerar bra för pengarna tycker jag!

/* KaliS */

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!