Fortsätt till huvudinnehåll

Jag, en weight weenie?


Tja, jag har ju i alla fall lättat hojen från 13 670 gram till 13 638 gram genom att ta bort lite skräp från växelreglaget och kapat styret 7cm.

Började kolla runt lite på skoj och om jag skulle ersätta mina däck med Schwalbe Nobby Nic skulle jag kapa ytterligare 420 gram. Säg ca 100 gram på slangarna, då är vi nere i ca 13 120 gram. Däremot så ska ju pedalerna på som väger 266 gram och då är vi uppe i 13 386 gram men om jag kapar stolpen från 410mm till 330mm kapar man 76 gram (det är i alla fall skillnaden mellan dessa om man skulle köpa dom) så är vi nere i 13 300 gram och byter jag den mot en Masterpiece kapas den ytterligare 25 gram och då är den nere i 13 275 gram. Sen finns det säkert ännu lättare stolpar och även stammar.

Kan ju byta bromsar och hjul men det är för dyrt. Likaså kassetten tycker jag. XT är nog lätt nog.

Byter jag däremot sadel till en Phenom kapar jag 100 gram och vips är vi nere i 13 175 gram. En Toupe tror jag inte skulle funka så bra i skogen men gör den det är vi nere i 13 095 gram. Byter jag greppen mot såna där fjantiga skumgummisaker börjar vi närma oss sub 13 kg då vikten stannar på 13 015 gram. På med ett par XT-vevar och vi är på 12 985 gram och ska man lyxa till det med ett XTR är vi nere på 12 915-ish.

Men vem orkar liksom???

Det som är intressant är ju att man faktiskt kan bygga en cykel med 170mm slag under 13 kg utan att egentligen påverka hållbarheten. Men sen börjar det nog bli lite väl dyrt.

Kommentarer

Alla som har en våg är inte Weenies. ;)

Det är lite kul att hålla på !

-Skogling
Det är faktiskt roligare än man tror och sitta och kolla runt lite, oavsett om man i slutändan lättar den eller inte.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...