Fortsätt till huvudinnehåll

Jag, en weight weenie?


Tja, jag har ju i alla fall lättat hojen från 13 670 gram till 13 638 gram genom att ta bort lite skräp från växelreglaget och kapat styret 7cm.

Började kolla runt lite på skoj och om jag skulle ersätta mina däck med Schwalbe Nobby Nic skulle jag kapa ytterligare 420 gram. Säg ca 100 gram på slangarna, då är vi nere i ca 13 120 gram. Däremot så ska ju pedalerna på som väger 266 gram och då är vi uppe i 13 386 gram men om jag kapar stolpen från 410mm till 330mm kapar man 76 gram (det är i alla fall skillnaden mellan dessa om man skulle köpa dom) så är vi nere i 13 300 gram och byter jag den mot en Masterpiece kapas den ytterligare 25 gram och då är den nere i 13 275 gram. Sen finns det säkert ännu lättare stolpar och även stammar.

Kan ju byta bromsar och hjul men det är för dyrt. Likaså kassetten tycker jag. XT är nog lätt nog.

Byter jag däremot sadel till en Phenom kapar jag 100 gram och vips är vi nere i 13 175 gram. En Toupe tror jag inte skulle funka så bra i skogen men gör den det är vi nere i 13 095 gram. Byter jag greppen mot såna där fjantiga skumgummisaker börjar vi närma oss sub 13 kg då vikten stannar på 13 015 gram. På med ett par XT-vevar och vi är på 12 985 gram och ska man lyxa till det med ett XTR är vi nere på 12 915-ish.

Men vem orkar liksom???

Det som är intressant är ju att man faktiskt kan bygga en cykel med 170mm slag under 13 kg utan att egentligen påverka hållbarheten. Men sen börjar det nog bli lite väl dyrt.

Kommentarer

Alla som har en våg är inte Weenies. ;)

Det är lite kul att hålla på !

-Skogling
Det är faktiskt roligare än man tror och sitta och kolla runt lite, oavsett om man i slutändan lättar den eller inte.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Rotmos med inslag av lera i solig vårskrud

Lördagen bjöd på ett härligt solsken, Erik hade uppmärksammat detta och bjöd in da gorillaz till en tur söderöver som skulle bjuda på både rötter i överflöd, kaffe inkl fika, solsken, lervälling och många glada miner. Posörhojen fick stå hemma, jag körde naturligtvis helstelt. Nästa gång blir det kanske något annat. Vi körde den klassiska Hellas - Handen (Sörmlandsleden 1 - 5 eller något liknande) och förväntningarna var stora på den sju man stora klungan och jag tror inte att någon blev besviken på varesig väder eller underlag, även fast sommarvärmen höll oss på halster. Till skillnad från de inoljade landsvägsrävarna som kör samma typ av hojar så långt ögat kan nå bjuder stigcyklingen på en mer varierad utrustningsflora. Vårt lilla gäng innehöll en blandning av DH (Sunn Radical), AM (Santa Cruz Blur LT), Hellasvolvo (Commencal Meta 5.5), FS-SS (Salsa Dos Niner) samt helstela 29er's (Singular Swift/Kona Unit/Retrotec Boe Edition) och alla passade stigarna lika bra. Fram till Uddby...

Summering och planering

Nu när året börjar lida mot sitt slut måste ju även jag bladdra lite om 2009 och även om 2010. Som så många andra har jag cyklat mer 2009 än jag gjorde 2008. Jag för ingen statistik men km mätaren samt bensinutgifterna på min bil skvallrar om att jag kommer köra 6 månader längre innan jag behöver serva den jämfört med förra servicen och det borde ju ge ett resultat på ca 50% mer cykelpendlande 2009 jämfört med 2008. Eftersom jag är en snål jäkel kommer jag att försöka minska bilpendlandet lika mycket 2010 såklart. Under 2010 kommer jag att fortsätta med att inte föra statistik på mitt cyklande (förutom på funbeat då lite grafer och pajbitar är kul att titta på samt att jag vill hålla Tobbe bakom mig), jag kommer fortsätta med att inte åka till Göteborg för att mäta pulsnivåer, jag kommer förhoppningsvis att öka mitt racercyklande då jag tycker att det är både skoj och socialt samt åka några gånger till Gesunda och kanske bryta något. Men det enda löfte jag verkligen ska försöka att hål...