Fortsätt till huvudinnehåll

Barcelona dag 1

Kom egentligen ner igår kväll men gårdagen blev ganska kort. Vakna, packa, till Arlanda, intaga årets första semla, flyga med ett benutrymme som skulle funka för en hob, förvirring på flygplatsen efter landning, middag med T-Ben och rött vin, slagga.

Hacienda da la Freixenet
Idag var det vinprovning som var på agendan. Men först en härlig frukost med det vitaste bröd man kan tänka sig och lite frukt samt kaffe. Skippade munkarna i morse. Frukosten här är ju verkligen något annat än man vill ha.

Bra mögel och spindelbon
Hoppade i bussen som körde i en cirkel i fem minuter. Fick förklaringen att bussens GPS inte hade vaknat och chauffören hade tydligen ingen aning i vilket väderstreck vi skulle.Efter lite överraskningar på vägen kom vi så till byn Sant Sadurní d'Anoia är Freixenet (uttalas Freichenet) cavaproduktion ligger. Jag hade min tydliga uppfattning om att Freixenet gjorde någon slags snikchampagne vid namn Cordon Negro, det var ju lite fel.

Gammal skylt
Dom är spaniens största producent av cava och sjunde största vinproducent i hela Spanien samt har ett flertal mer eller mindre fina viner i sitt sortiment plus att dom äger en del andra märken som Rene Barbier med flera. Kul att man blir upplyst. Produktionen ligger på upp till 1 000 000 flaskor per dag och dom kunde lagra 150 000 000 flaskor i sina källare. Ganska stora alltså.

Lika gamla buteljer
Efter att ha sörplat både Cordon Negro och Reserva Real Brut åkte vi vidare till nästa producent som skulle visa sig vara lite mindre.

Mindre producent
Albet i Noya var den första producent av totalt ekologiska viner i Spanien och det är dom väldigt stolta över. Hela produktionen görs av familjen och som jämförelse med Freixenet har dom en årsproduktion av 1 000 000 flaskor, alltså det som Freixenet gör på en dag.
Här bjöds det på både vitt, rosé och rött vilka alla tre väldigt goda. Varför dricker jag inte vin oftare?

Utsikt över en del av ägorna
Vidare till lunchen som bestod av serrano, paella med anka och någon slags creme caramel som var rinnande i konsistensen, god var den men jag undrar om den inte var lite väl lös?

Guide med härlig retrolook på kappan
Tillbaks till hotellet, bort till Cisco och registrera sig, tillbaks och koppla upp sig och jobba lite. Skön känsla att sitta lite halvlurig och jobba. Frågar ni mig gick det alldeles strålande.

Ner och möta upp gruppen och sen en promenad på dryga halvtimmen till restaurangen där det bjöds på härliga förrätter och en helt fantastisk torsk till middag. Mer vin såklart och sen en frukt tallrik och till slut en espresso.

Promenad tillbaks till hotellet och nu är det dags att slagga. En bra dag i Barcelona fast jag saknar min lille kille. Mirja får vänta några dagar innan jag börjar sakna henne.

Kommentarer

Oh mulligt. Det börjar bli lite ordning på dig Johan.
/J
Gav du guiden Markus F telefonnummer?

Se nu till att vila upp dig ordentligt, jag ligger fem timmar efter dig på FunBeat. ;)
Suck, vissa har det verkligen bra på jobbet....

Själv sitter jag och gör en utbildning i moms, vill du byta?
Mirja sa…
Ligg ordentligt på jobbresan, älskling. Det är det de är till för.
What happens in Barca stays in Barca.

Jag älskar dig! :o)
Tack skruttan! Tro mig, jag försökte verkligen. Hur resultatet blev??? What happens in Barca stays in Barca...
Velonavia sa…
Tener un buen viaje y beber y comer para mí...

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!