Fortsätt till huvudinnehåll

Höstpendling deluxe

I morse fick jag lite tid över och valde att köra turen över Ekerö, fast åt andra hållet då jag naturligtvis skulle till jobbet.Redan uppe vid Gullmarsplan tyckte jag att det var färre cyklar ute än normalt, hösten och kylan kanske tar ut sin rätt?Själv tyckte jag nog att vädret var bland de bästa på länge, förutom att kylan piskade mina stackars knän, måste nog försöka hitta några värmeskydd.Det tog knappt en timme att ta sig till Slagstafärjan och en knapp timme från färjeläget till Frösundavik dit jag skulle, vilket betyder ett rullsnitt på dryga 25km/h vilket jag är helt nöjd med, 35mm's däcken rullar ju inte sådär överjäkligt bra.Nästa gång tar jag vägen över Ågestavägen istället, borde ge mig någon mil till tycker jag.Det här är ju kul men jag insåg nog just att jag inte orkar skriva så mycket. Ikväll är det traditionsenlig tisdagstur.

Kommentarer

Anonym sa…
Hi,
Sorry I can't type in your language, knowing you can read in mine. I am considering a 56 Peregrine and saw your comment on owning one.
I can not read the standover height on the Singular website, I hope, because if it is really 858mm SO for a medium 56 I am buggered. Can you tell me what your SO ht is please,
Thanks and best regards,
Tom
Hi Tom!
Unfourtenately I have sold mine, but I sold it to a close friend. I'll ask him and get back on your blog, ok?

Brgds Johan
Anonym sa…
Johan,
Thanks for the quick reply. May I inquires as to why you sold the Peregrine? I have been giving the bike some thought but would love to hear your opinion. I am not convinced toe overlap problems are acceptable as it limits input and can put you on the ground. If you can get the stand over I would appreciate it and thanks again.
best regards,
Tom
Hi again!
The reason that I sold it didn't have to do anything with the toe overlap even though I still think it is more than I want for commuting in the Stockholm area.
I just wanted something new, you see I have a "sick" need to buy new bicycles every now and then and now it was time for the CX :o)
I still loved it but my new CX is approximately 3 kilos (app 6lbs) lighter than the Peregrine.

One thing you should know is that I could not use compact cranks since the chainstays are too wide so I used a Shimano SLX crank with 44/22. The Q-far gets a little wider and you have to use a MTB front derailleur since the arm isn't long enough on a racebike derailleur. So it isn't obvious how to make the gears work fine.

I asked my friend about the SO yesterday evenining, hope he gets back to me today.
Anonym sa…
Johan,
I have a couple of cross bikes, a Lemond Poprad and a Gunnar Crosshairs. I am not a racer but like you can't pass a bike without becoming lustful. I have been putting the most miles on a Salsa Fargo. The bike with fat tires is so fun I thought I would build a fat tire alternative to a T2000 Cannondale Tourer. Al seems to elicit some aversion while Fe feels like silk on the road. Got to get the Al out of the garage before I have some strange dissimilar metal problem besides just a harsh ride. I can swap all the components except the brakes from the CD to a Peregrine or a Gryphon so am trying to decide. The older I get the more places I want to ride where roads turn to paths and paths to wilderness.
I appreciate your help!!
I will read your blog after I master Swedish.
Thanks,
Tom

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...