Fortsätt till huvudinnehåll

Hempendling med sol i ryggen och vind i fejjan

Igår bestämde jag mig.... Jag har ju ingen PT som sparkar på mig i gymmet som Mirja har så jag får vara min egen PT tills vidare.

I morse frågade jag mig själv om jag tyckte att 12.91km enkel resa till/från jobbet räcker? PT'n i mig tyckte inte det så det blev till att ta en liten omväg hem. Vädret var ju toppen så vad kunde gå fel liksom??

Drog från jobbet ca 20 minuter för sent. Det blir ju en del femminutare på vägen från bordet till dörren. Varför kommer alla säljare på att dom måste fråga ALLA saker just när man ska gå hem?
Nåväl, började trampa mot Råsunda där det tydligen skulle vara någon slags match för det var bara folk med gul/svarta halsdukar som rörde sig i området... Och så jag med mitt Bajenmärke på ramen då. Hade vissa funderingar på om jag skulle överleva turen hem.Redan innan Solnahallen tyckte jag att det blåste lite mer än vanligt, motvind såklart, vad annars?? Det rullade på helt ok förutom att det kom en kastvind när jag var på toppen av bron över Bälstaviken, dock klarade jag mig från att flyga över räcket med nöd och näppe.

Vidare till Pedalogerna för en treminutersvila och snabbinhandla ett par flaskställ.

Höll på att köra in i Johan Mölleborn vid Brommaplan för att jag skulle fnula med pulsklockan, tur för honom att det fanns en gräsmatta bredvid som han kunde sladda ut på. Lite snack om fin/fulramar, gps och brudar och sen drog jag vidare ut mot det kungliga Drottningholm/Ekerö.

Och herrejäklar vad det blåste motvind. Tror att jag snittade en 15km/h på vägen ut till färjan, check!!
Kom ner till färjeläget och såg färjan åka, check!
Ringde Mirja som undrade om jag hade cyklat med Atles springcykel, check!
Kände mig verkligen stark då, tur att min PT var med och peppade mig lite.

Cashade upp 10:- på färjan och njöt lite av vilan för att sen trampa vidare.
På vägen bakom Myrstugeberget låg det en bil bakom mig ett tag, var helt övertygad om att den skulle köra över mig och sen att föraren skulle råna mig på det jag hade med mig (en sån där cykelhatare), typ ett flaskställ! Bilen försvann dock efter ett tag och jag överlevde även Myrstugeberget.

När jag väl kom upp för backen (den är inte brant och inte så lång men idag var mina 44/16 tuuungt) kände jag äntligen att vinden kom bakifrån och hela vägen fram till Huddingevägen kördes med ett stort leende (nåja, nästan i alla fall) mellan mina hostningar och flåsanden.

Resten av turen gick faktiskt bra förutom att jag fick lite känningar i vaderna, ett tecken på att jag inte cyklar landsväg sa min PT till mig där han satt på min vänstra axel.

Rullade in på Lugnets Alle 18.32-ish och kom hem med middagen ståendes på bordet, tur att man har världens bästa fru!

46.2km lång blev turen med ett rullsnitt på dryga 25km/h och den kommer jag köra ett tag ända tills jag är redo att ta Ågestavägen hem för någon extramil.

På fredag är det dags igen, fast åt andra hållet.

Hoppas jag kan komma i så pass bra form att jag kan vara med på någon Tour De Oetzi i vinter.

Kommentarer

Bra där! :)

Fast ska du vara så där paranoid för fel fans och bilar kanske du ska flytta till Ludvika istället? ;)
Tille sa…
Stiligt! Omvägar till och från jobbet är grejen! Hoppas vi ses någonstans vid Råsunda, där våra pendlingsvägar korsas under ett par hundra meter.
Anonym sa…
den är bra den där Ekeröfärjan när man vill ta en omväg hem. Passa på å njut av den, när Förbifarten är klar, så försvinner väl den och möjligheten att komma ut på Ekerö med cykel söderifrån.
Nu ska du inte vara sådär Bruse.

Tobbe, jag har ju läst på happy att bilister hatar cyklister och då är det väl så? ;o)

Den där turen kommer det att bli några ggr i veckan nu så jag får leka med de stora grabbarna i vinter.
Anonym sa…
På allvar, tror du de har färjan kvar, när de byggt en vägtunnel samma sträcka?
Jag väljer att vara positiv ända tills motsatsen bevisas :o)

Och om den försvinner får jag hitta en annan tur men det lär ju ta ett år eller två.
Sorry, mitt ironisinne är lite nedsläckt för stunden. :/
Anonym sa…
Du kan vara lugn Johan, det lär dröja säkert 10 år innan det är klart. Men jag har svårt att se det positiva i att man stoppar all miljlövänlig trafik till förmån för miljöförstörande trafik.
Anonym sa…
Anledningen att vi säljare frågar tekniker om hjälp i sista sekunden är för att vi generellt är arbetsskygga och helst inte vill göra något som kan innebära mer jobb i framtiden....

Fan vad smärt du ska bli med sån långpendling Johan :)
Campa sa…
Jag brukar ta det varvet hem ibland, fast aningen kortare (Sumpan-Gullmars). Såhär års rullar jag på min svarta fultysk CX - såklart med svartgul AIK-klibba på styrröret...

Vi får ta en derby-hem-pendling nån eftermiddag! :)

/ Campa
Du är på G! Nästa sommar kan du sprätta runt med KBCK och larva dig på svettiga rundor norr om stan. :)
Klart jag är... Jag vill oxå stå på knä bakom ett avgasrör ju.
Skämt åsido så ska det bli mer racer nu. När vädret är som det är nu är det ju helt underbart att susa fram.
Tille sa…
Vadå nästa sommar? Jag tror det ligger en Ötzi bakom hörnet och lurar på Johan :-)
Bara det hörnet är några månader bort så...
Tille sa…
Oetzi brukar inte återuppstå förrän tidigast månadsskiftet november/december. Men det ryktas å andra sidan om "Oetzi der Grosse" i vinter. Moahahaha!!
Fikasvettot sa…
Pulsklocka? Har semmelgubben blivit ett svetto? Tja, det ena utesluter ju inte det andra.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!