Fortsätt till huvudinnehåll

90km på södertörn med lyxfika

Efter en knapp vecka med minimalt med kolhydrater har jag insett att jag kanske inte ska köra så hårt på denna diet, exakt som Tobbe sa utan har valt mina kolhydrater lite bättre med hembakad osötad limpa och bönor. Ska nog testa det där quinoa någon gång med. Det viktiga är nog att jag kapar bort det raffinerade sockret.

Nåväl, efter en lite mer kolhydratsladdad frukost stack jag iväg till Bjarne igår förmiddag för en liten runda på södertörn. Bjarne är bra, Bjarne vet att han orkar längre sträckor och kan hålla en högre hastighet än jag men anpassar sig till mig samtidigt som jag naturligtvis kör på allt jag kan för att haka på honom. Johnny är av samma skrot och korn, bra racerkompisar.

Norr Enby, var ligger det?
Den första biten genom Huddinge, bort till Tullinge och sen via F18 bort mot Pålamalm gick bra och innan Riksten så drog vi upp farten lite och gjorde 1½ minutsförningar på ganska tomma vägar. En och en annan grusbil susade förbi men alla bilar höll avståndet och tutade i god tid innan dom passerade oss. Vidare vänster på 257 mot Tungelsta och benen kändes ganska fina där vi låg i bredd, tror att vi blev passerade av fem bilar på hela vägen varav en sista användes som vindskydd innan vi tog höger in på Sorundavägen. Grindsjöns fik såg tomt ut när vi susade förbi och snart tog vi söderut på 225 ner mot Sorunda och där bet motvinden fint i kinderna, tur att vindarna blåser gynnsamt på södertörn, motvind ut och medvind hem.

Ååååh så snygg jag är.
När vi kunde se Sorunda kyrkotorn tog vi skarpt höger för att bege oss norrut och äntligen kände vi vinden i ryggen, eller rättare sagt så kände man inte vinden alls men snittfarten ökade ganska bra och förbi Fituna Gård nådde jag dagens högsta fart på 60.1km/h på platten. Fick bra hjälp av nerförsbacken innan och med 53/12 kan man tydligen komma upp i en ganska bra fart. Däremot så är 39/25 lite för tungt för mig och mina 90kg i vissa uppförsbackar så antingen kommer jag att köpa ett kompaktparti eller träna upp benen, känns enklare att köpa ett kompaktparti och nu när Campagnolo har kommit med elvadelat kommer säkert de finare grupperna som Chorus att gå ner i pris på tiodelade vevar.

Bjarne jagar snöre.
Efter att ha slitit mig uppför en lång uppförsbacke (jävla 39-klinga) svängde vi norrut på 225 och kom snart upp i farter på knappa 50km/h. Sa jag att medvind är skönare än motvind? Knixen ner innan Brink kunde tydligen ha inslag av rullgrus så där fick fingrarna ligga lite tajtare mot skeletonbromsarna och snart kunde vi se Rosenhill där vi tog oss en välförtjänt fika.

Veho in pacis
Efter att ha kolhydratsladdat med ansjovis/ägg på rågmacka, kanelbulle, cola och en kaffe satte vi fart mot Tumba och ner mot E4. Vid Möllevägen fick vi en liten ofrivillig paus då tåget ville passera. Genom Söderby och ner mot E4 där vi återigen fick sydliga vindar i ryggen. Eftersom jag skulle hämta Atle på förskolan hann vi inte svänga söderut för den långa rundan runt Bornsjön, får bli nästa gång. Vägen förbi Hallunda förtjänar inte att nämnas men snart så var vi i dagens sista backe bakom Myrstuguberget och efter det var det bara en transportsträcka utmed Glömstavägen innan vi gled in på Hacienda de la Nordberg där det bjöds på förfriskningar och hembakad kladdkaka, smarremums.

Rosenhill deluxe.
Tack som vanligt Bjarne för ett trevligt sällskap och guidning på de finaste vägarna som södertörn kan erbjuda.

Summa summarum: Jag kommer nog behöva en mindre klinga fram om mina knän inte ska dö och mycket mer än 100km pallar jag inte med för tillfället men jag hoppas kunna köra 150km's rundor innan hösten har kommit alltför långt. Det här med racer är ju helskoj.

Rundan finns även att hitta på funbeat.

Kommentarer

Bjarne sa…
Det är såna här turer som finns till för att minnas en regning tisdag i november. Tack för en fin rapport.

Och jag tror du ska sikta på Roslagshöstens mastergrupper, eller "Gruppetto" när vi drar igång igen efter lådvins-säsongen.
Anonym sa…
Helfestligt Johan, skoj att du är ute och vinglar på asfalten igen :-)
Om du går och suktar efter kompakt så kan jag berätta, som har ett 50/34 parti, att just 34 är lite klent. Köp en 36a istället, är nog lagomt för Södertörn.

//Axel
Jag ligger ju på storklingan typ 90% av tiden men just i de branta backarna vill jag kunna hålla en högre kadens för knäna. Går ju inte att hitta ett 50/36 någonstans ju..
Du får väl behålla kadensen fast det är uppför då. ;P
Jo, det är ju just det som är problemet. The easy way out is spelled compact för vem orkar träna upp benen.
Anonym sa…
Det finns ingen backe vid Myrstugeberget, bara en svag slakmota ;-) Thomas
Pratkvarnen sa…
Vill ni ha ännu roligare på rundorna? Du och Bjarne är ju hjärtligen välkomna på Spårvägens klubbträningar. Han bor ju vid Källbrink och hittar förhoppningsvis dit...

Ett tips istället för att försöka köPa sig starkare är att köRa sig starkare, med lite fler mil i spindelbenen så slipper du köpa ett 36-drev:D

/Johan S
Jo jag vet Johan men det som jag inte riktigt gillar är tiden. 09.00 är lite tidigt den morgonen jag har sovmorgon, annars skulle jag ha hojat med Spårvägen ganska mycket tror jag.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!