Fortsätt till huvudinnehåll

Resedagbok New York Dag 2 & 3

Dag 2
Vaknade tidigt som satan, typ 06.00 fast det är ju klart, det var ju mer som 12.00 för mig. Efter ett par timmars slappande släpade vi oss upp till 1:a avenyn där det luxiösa fiket Ritz Diner ligger och där jag intog en frukost bestående av korv, ägg och potatis. Mirja åt branflakes med banan samt tre enorma amerikanska pannkakor med sirap/jordgubbar. Hon blev mätt.

Nere i tunnelbanan
För att inte fetta på oss mer än nödvändigt tog vi våra saker och gick upp mot 5:e avenyn, shoppingens Mecka. På vägen dit stannade vi till vid NikeTown där jag köpte ett par nya skor och skickade de gamla till återvinningen.

Med shoppingpåsarna i händerna
Nästa stopp blev GAP där vi typ spenderade två timmar och där jag sprang som en galning mellan provrummet där Mirja stod och diverse klädhängare där kläderna hängde. Jag köpte två par jeans som jag provade på tre minuter och två par kallingar som jag inte provade alls.Med fyllda påsar begav vi oss ner mot Times Square för att se mer människor än en normal människa ser på en livstid. Jag hittade en affär med kepsar där jag köpte diverse presenter och efter att ha letat runt lite efter lite andra småsaker avnjöt vi en näringsrik lunch på Bubba Gump Shrimp Co på Times Square. Jag åt räkor och Mirja hädade och åt en burgare.

Mmmm, fried shrimps
På kvällen åkte vi ner till Times Square, käkade lite lättare mat och kollade lite på folk, helfestligt. Sen gick vi på bio och kollade på Wolverine och Mirja rodnade som vanligt när hon fick se Hugh Jackman utan tröja. Undrar vad som hon tänker på??

Dag 3
Sov länge som satan, typ till 07.40, käkade frukost på Ritz Diner (börjar redan bli en följetong) och sen tog vi tuben ner till Battery Park, vilket är det sydligaste man kan komma på Manhattan.
Avundsjuk blick
På vägen till fiket såg vi årets cykelhändelse i New York, Five Boro Bike Tour 2009 som lockade ca 30000 cyklister runt New York. Det var folk med växlar, utan, fixies, liggcyklar, racers, gamla skräphojar osv... Såg en kille som inte kunde vara mer än 12 år plus två killar som cyklade på varsin Kona Shred 2-0 och dom var inte äldre än sju år. Maffigt att se poliserna stoppa all trafik för att cyklarna ska komma fram på de femfiliga gatorna.

Många cyklar, få bilar
Eftersom regnet kom till New York denna dag tog vi de obligatoriska turistbilderna och promenerade sen norrut.

Långa hus
X antal Starbucks, Tribeca och SoHo avverkades ganska snabbt och sen blev det tuben upp till Times Square där vi käkade mexkäk på Chevys. Helt sjuka portioner och även fast dom innehåller mer än 1000 kcal (japp, det står på menyn) så åt vi med god aptit (Mirja fajitas och ja någon kombo som skulle kunna mätta ett helt regemente) och rullade sen över gatan till AMC där vi glodde på Russel Crowes nya rulle State of play.

Mirja i Battery Park
Efter att ha slappat en timma på rummet gick vi upp till Agneta som bor på Park Avenue, kollade in hennes lya och käkade sen en härlig middag på "stället runt hörnet". Vi fick lite bassning för att vi bara lämnade $25 (ca 200:- i dricks) men det är ju klart, allt i New York kostar ju lite mer än hemma.

Med Agneta utanför hennes lägenhet

Kommentarer

Anonym sa…
Ni verkar ju ha det jättebra, Johan!

Lyxfrulle, jo jag tackar! Du håller stilen.
Velonavia sa…
Var i N.Y. -92 och -94. Jag vet att mycket har ändrats sen dess, men man känner på ngt sett ändå igen sig...
Det är väl typ 20% dricks som gäller där?
Bahh så trevligt det ser ut, nu ifrågasätter man ju valet av att välja Wien istället för N.Y... ; )
Andreas, Wien tar man när man är pensionär, typ!

15% i dricks var ju tydligen inte ok iaf :o) tur att inte jag betalade.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!