Fortsätt till huvudinnehåll

Oljebyte med varierande resultat


Ikväll kom Andreas över då vi skulle ha en liten oljebytessesion på våra Deorebromsar. Min frambroms var stendöd och hans var rejält svampiga.

Det första jag ser när jag tar ut cykeln är att det är en liten oljefläck på styrlindan på min Peregrine vilket inte kändes sådär jättebra och visst var skruven uppe vid oliven fuktig av olja.

Nåväl, vi är alla barn i början tänkte vi och Andreas såg väl chansen att marinera mina belägg och inte hans på det första försöket och snäll som jag är så gjorde vi ett försök på Singularen och satan vad lätt det var när man är två Lattefarsor som samarbetar.

Själva ingreppet tog väl två minuter och inte en droppe spilldes. När jag hade tryckt i ca 5ml utan att någon luft kom skruvade vi ihop allt men som väntat kom det inte upp det tryck jag ville ha så i morgon blir det till att leta upp ett set med insert/oliv.

Hur gick det med Andreas bromsar då? Som en färsk semla såklart... Min broms funkar fortfarande inte men hans två?!?!?!?! blev som nya, sometime life isn't fair.... Nämnde jag att det var jag som betalade oljan?

Tack till Pär för tipset om den gröna Citroenoljan, dryga hundralappen för en liter kändes som ett ok pris.

Resultatet uteblev men ack vad härligt det var att känna att LCF's mekkvällar kanske är på gång igen. Nu ökar vi...

I helgen blir det asfaltscykling, vågar inte cykla på isgatorna i Hellas utan dubbar och jag är för lat för att byta ut mina UST, plus att jag vill se om jag pallar en 60km med mina 980 grams däck på. Mer om det senare.

Tjoflöjt!

Kommentarer

För att slippa marinera belägg och skiva tar man så klart bort dem från cykeln först. :)
Velonavia sa…
Borde kanske fundera på att byta olja i mine Deore-bromsar (SH-BR555) har haft dom sen typ 02-03, aldrig bytt. Undrar hur den ser ut, oljan alltså...
Att ta bort skivan och beläggen är ju lite fegt ;o)

Hade jag bara haft ett mekställ hade jag gjort det men det gick ju strålande ändå. Förutom att bromsen inte funkar då.
Mankan: Den är nog fin-fin. Mineralolja (Shimano och Magura) i ett tämeligen slutet system kontamineras inte.

DOT (alla andra) är dock bra att byta med något års intervall då det drar åt sig fukt från luften.
Velonavia sa…
Tobbe: låter bra. Plug-n-play är min melodi, skruva dit och cykla iväg, liksom
Precis, kan man spara in en timme vid mekstället kan man sätta en timme till i skogen istället. Bra skit!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!