Fortsätt till huvudinnehåll

Snart susar jag på Södertörn

För ett par år sedan bestämde jag mig för att jag inte hade tid att åka cykel på asfalt, det vill säga landsvägscykling men efter att ha hört alla historier om turer på en 10 - 15 mil där man är en klunga på en tio personer som susar genom landskapet i en 30km/h måste jag erkänna att det har byggts upp en längtan att dra på sig vita strumpor, raka benen och lägga sig i bocken och låta vinden smeka min rakade skalle.

Så när min Peregrine var klar började jag att slökika lite efter en ram och den ramen skulle antingen vara i stål, titan eller kolfiber. Två av dessa material är ofta lite dyra så fokus lades då på en stålram vilket även är ett material jag har fallit lite för. Mina tre favvocyklar är nämligen i stål.

Vem vill ha någon hoj i titan som inte åldras?? Hur i helsefyr ska man då kunna byta saker utan att behöva förklara sig? Nä, stål är bra för det rostar och det kan jag hävda för mig själv om ett tag när jag känner för att byta ram igen!

Efter att av misstag ha kollat i en tråd på happymtb.org såg jag att en kille hade en Surly Pacer från 2007, samma ram jag hade kollat in till salu och gissa vad, han hade den kvar. Ramen i sig är inte så dyr, knappa 4000:- ny men när han sa att han ville ha 1200:- för den inkl styrlager samt att den var i strl 56cm slog jag till snabbare än en mungo.

Så med lite flyt får jag susa omkring på Södertörn och i Roslagen redan i sommar med mina kompisar och åka snålskjuts på dom i klungan.

Den stora frågan är ju bara om jag ska ha moderna, radialekrade hjul eller om jag ska bygga egna med tvåkors fram?

Som Johnny sa så sent som för några veckor sedan. - Det är inte en fråga om du ska bygga racer utan om när.

Kommentarer

Anonym sa…
Va vare jag sa, när du sålde din räcer?!
Velonavia sa…
Snygg Surly! Har missat den färgen. Du väntar vi på solvarma vägar och blå himmel
Det där måste ju vara ett av Sveriges mest fotograferade Gunnebo-källarförrådsburar (som ju inte ens är ditt!)

Och Bruse, du kommenterade ju inte ens att dina gåvor till Atle förvandlats till mek-ställ.

Men det är bra jobbat Johan, du har ju hunnit bygga 2 cyklar på den tiden det tar för mig att byta styrlager...
Ja vafan, klart man måste ha en räser ju.
Men sen så är det (nog) färdigbyggt för min del. Det finns ju liksom ingen cykeltyp kvar att bygga som jag vill ha, jävla skit.
Anonym sa…
Ja jävlar. Vad man kan använda Briojärnvägar till mycket.
Vic sa…
"Det finns ju liksom ingen cykeltyp kvar att bygga som jag vill ha"

Tror du på det där själv?
Schysst ram, den blir nog en bra café-racer ;-)
Du kommer få ligga först i klungan i maj. Sedan går du bakåt ju längre säsongen blir. Så funkar det för. =D

Det blir nog ett stiligt bygge. Jag tror ett par traditionellt ekrade och handbyggda hjul skulle sitta fint på den där.

-Skogling
Fel body på dina hjul Patrik, mina hjul kommer bestå av Campa Recordnav bak, Tune Mig 70r fram, kinLin XR-270 fälgar och passande ekrar, dryga 1450gr om jag bara vågar bygga med "rätt" ekrar, annars en 100gr till.
Bra jobbat Johan. Ett par handbyggda gubbhjul med Open pro, DT revo och Campa Record skulle sitta fint på den. För jag antar att du kommer köra Campa, det är ju ändå dyrast. :)
Det ska bli härligt att se dig i klungan i sommar Johan.
/J
Anonym sa…
Grymt, Johan, jag tror på Rääääser 2009.

Jag vill ha en kålrotsraket.
Erik H sa…
Vilken deal. Ska nog bli fint det där. Men du kör väl med bashring, det ska man ha på stålhojar.
Men... Om du köper en beggad stålhoj har den väl redan rostat? ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!