Fortsätt till huvudinnehåll

Snart susar jag på Södertörn

För ett par år sedan bestämde jag mig för att jag inte hade tid att åka cykel på asfalt, det vill säga landsvägscykling men efter att ha hört alla historier om turer på en 10 - 15 mil där man är en klunga på en tio personer som susar genom landskapet i en 30km/h måste jag erkänna att det har byggts upp en längtan att dra på sig vita strumpor, raka benen och lägga sig i bocken och låta vinden smeka min rakade skalle.

Så när min Peregrine var klar började jag att slökika lite efter en ram och den ramen skulle antingen vara i stål, titan eller kolfiber. Två av dessa material är ofta lite dyra så fokus lades då på en stålram vilket även är ett material jag har fallit lite för. Mina tre favvocyklar är nämligen i stål.

Vem vill ha någon hoj i titan som inte åldras?? Hur i helsefyr ska man då kunna byta saker utan att behöva förklara sig? Nä, stål är bra för det rostar och det kan jag hävda för mig själv om ett tag när jag känner för att byta ram igen!

Efter att av misstag ha kollat i en tråd på happymtb.org såg jag att en kille hade en Surly Pacer från 2007, samma ram jag hade kollat in till salu och gissa vad, han hade den kvar. Ramen i sig är inte så dyr, knappa 4000:- ny men när han sa att han ville ha 1200:- för den inkl styrlager samt att den var i strl 56cm slog jag till snabbare än en mungo.

Så med lite flyt får jag susa omkring på Södertörn och i Roslagen redan i sommar med mina kompisar och åka snålskjuts på dom i klungan.

Den stora frågan är ju bara om jag ska ha moderna, radialekrade hjul eller om jag ska bygga egna med tvåkors fram?

Som Johnny sa så sent som för några veckor sedan. - Det är inte en fråga om du ska bygga racer utan om när.

Kommentarer

Anonym sa…
Va vare jag sa, när du sålde din räcer?!
Det där måste ju vara ett av Sveriges mest fotograferade Gunnebo-källarförrådsburar (som ju inte ens är ditt!)

Och Bruse, du kommenterade ju inte ens att dina gåvor till Atle förvandlats till mek-ställ.

Men det är bra jobbat Johan, du har ju hunnit bygga 2 cyklar på den tiden det tar för mig att byta styrlager...
Ja vafan, klart man måste ha en räser ju.
Men sen så är det (nog) färdigbyggt för min del. Det finns ju liksom ingen cykeltyp kvar att bygga som jag vill ha, jävla skit.
Anonym sa…
Ja jävlar. Vad man kan använda Briojärnvägar till mycket.
Vic sa…
"Det finns ju liksom ingen cykeltyp kvar att bygga som jag vill ha"

Tror du på det där själv?
Schysst ram, den blir nog en bra café-racer ;-)
Du kommer få ligga först i klungan i maj. Sedan går du bakåt ju längre säsongen blir. Så funkar det för. =D

Det blir nog ett stiligt bygge. Jag tror ett par traditionellt ekrade och handbyggda hjul skulle sitta fint på den där.

-Skogling
Fel body på dina hjul Patrik, mina hjul kommer bestå av Campa Recordnav bak, Tune Mig 70r fram, kinLin XR-270 fälgar och passande ekrar, dryga 1450gr om jag bara vågar bygga med "rätt" ekrar, annars en 100gr till.
Bra jobbat Johan. Ett par handbyggda gubbhjul med Open pro, DT revo och Campa Record skulle sitta fint på den. För jag antar att du kommer köra Campa, det är ju ändå dyrast. :)
Det ska bli härligt att se dig i klungan i sommar Johan.
/J
Anonym sa…
Grymt, Johan, jag tror på Rääääser 2009.

Jag vill ha en kålrotsraket.
Erik H sa…
Vilken deal. Ska nog bli fint det där. Men du kör väl med bashring, det ska man ha på stålhojar.
Men... Om du köper en beggad stålhoj har den väl redan rostat? ;)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...