Fortsätt till huvudinnehåll

Racer till en gammal gubbe

Så här i höstmörkret med armen kvaddad prenumererar jag på lite olika RSS-feeds för att hålla humöret och suget efter cyklingen uppe och igår fick jag helt plötsligt ett flertal bilder på ett flertal fina stålramar uppkastade i nyllet på mig via RSS från Speedgoat.
Ramarna kommer från den italienska cykelbyggaren Olmo vilket är ett märke jag fram tills igår aldrig hade hört talas om.


Det skrämmande i den inblicken är att jag i våras aldrig hade hört talas om Singular heller men sitter nu med två ramar från dom.

Jag har aldrig riktigt fastnat för kolfiberramar av någon anledning. Varför vet jag inte men jag tycker inte att dom är så snygga i jämförelse med ramar i andra material. Visst, dom är säkert jättestyva och lätta och allt det där andra dom är bra på och visst ska jag erkänna att både Johans, Patriks, Anders', Viktors och Bjarnes cyklar är snygga men över lag så ger kolfibercyklar mig inget.

Stål däremot.......
Stål är säkert mindre styvt, tungt och har inte alls samma ergonomiska och aerodynamiska egenskaper i jämförelse med kolfiber men stål är snyggt. Att påstå något annat vore att ljuga. Även de mest härdade kolfiberälskare måste ju åtminstone kunna erkänna att en riktigt fin stålracer är en fröjd för ögat även fast den kanske suger att cykla på i jämförelse.
Just därför ska jag aldrig testa en kolfiberracer för jag vill i så fall leva lyckligt ovetandes om att jag i en eventuell framtid cyklar på en ram med sämre egenskaper men som säkert kostar lika mycket som en dito i kolfiber.



Ska jag bygga mig en racer i stål blir det naturligtvis baserat på en ny, fin ram och inget gammalt skrot från 80-talet och kanske en sådan ram inte behöver vara sådär jättetung och dålig. Självklart vill jag ha ett styrrör i 1" även fast det nog kommer sitta ett a-headset på den. Att behöva lirka av styret och få en massa fula märken i det känns helt galet nu för tiden. Nitto har fina saker för det och kommer antagligen fortsätta med det i några år framöver. Tror att det var Kalle Bern som i sista Kadens även skrev att det är en frammarch för stålramar för tillfället av olika anledningar jag inte kommer ihåg men faktum kvarstår att tre av mina fyra fincyklar är baserade på stålramar. Antingen är jag jäkligt modern eller gammalmodig.


Sen om det blir en Olmo, Pinarello eller någon annan.... Det vet jag inte men som Johnny sa igår när han var över, att jag kommer bygga en racer är det inget snack om, frågan är bara när jag gör det? Jag hade tänkt att det kanske skulle bli en 40-års present från mig själv förutom den resa lilla familjen ska göra till CA, USA i tre veckor.

Ramarna ja, ca $1500 kostar dom, lite varierande beroende på modell och färg. Som hittat!

Suget efter att bygga mig en racer har redan börjat värka i armvecksärret men jag hoppas kunna stretcha bort det suget för tillfället.

Kommentarer

Anonym sa…
Kul att du på allvar funderar på en racer. Välkommen över när som helst att klämma på en italiensk stålram och kolfiberplast från samma märke...

Och du - vaddå gammal gubbe? haha.

/Bjarne

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!