Fortsätt till huvudinnehåll

Några härliga dagar i skärgården.

Vi tog tillfället i akt att spendera ett par dagar hos Mirjas släktingar på Ornö nu i veckan. Med en lufttemp på närmare 30 grader och en gassande sol passade det väldigt bra att åka ut och känna pålandsvinden smeka mitt Samsonhår. Som vanligt blev det mest att slappa och ha det bra, grilla lite och umgås och snacka lite skit.

Kyrkviken.Atle stormtrivdes som vanligt hemma hos Vivi och Tubbe och spexade så mycket han bara kunde. Värmen kände han av men vår medhavda plaskpool fyllde sin funktion och att kasta stenar i den var höjdpunkten på resan.

Atle och Emma på väg ner mot glassen.Ett besök hos Sollan och Berra på Hässelmara gård brukar vara en höjdpunkt för lillkillen fast idag var det mest traktorn som var spännande. Grisarna, fåren, hönsen och kalvarna var ju bara sådär intressant.

Atle springer till potatislandet.Självklart hälsade vi på Viking som åkte till Änglarna på min födelsedag förra året. Av Atle fick han en liten NASCAR-bil att leka med som vi lämnade på hans lilla viloplats.Ornö är verkligen en pärla att åka ut till när man vi vill komma bort från allt. Bara 30 minuter till Dalarö och sen 30 minuter med färjan så är man framme. Helt bort från allt men ändå så nära om man av någon anledning måste hem kvickt.

Fruktsallad med glass och havreknäck är smaskens.För tränings och tävlingscyklisten är Ornö däremot ingen direkt pärla.
Asfaltsvägen som går mellan Hässelmara och Lättinge är ca 12km lång och är smal och ganska grov. Med tanke på att det inte finns några lagar på Ornö finns även risken att möta en överförfriskad bilförare. Nä, riktigt så illa är det inte men vägen är alldeles för kort för att ta med sig en LVG-cykel.

Rosalie gungar som i gamla dar.För MTB-cyklisten finns Ornöstigen, en kulturslinga som elever på Ornö skola har skapat. Den går från skolan och fram till gruvan. Ornötrollen visar vägen. Skyltar med kluriga frågor finns längs stigen. Tråkigt nog för cyklisten är den bara några km lång. Resten av skogen på Ornö är mest tät skog och myrmarker vilket passar perfekt för svampplockning men jag har än så länge inte hittat några stigar värda att cykla på.

Kommentarer

Anonym sa…
Tjena, Lattefarsan i Hammarby! Googlade på "cykelkompisar" och hamnade på din blogg. Jag flyttade upp till stockholm, Saltsö-Boo, i måndags, och hittar inte i skogarna. Känner inte heller några cyklister i stockholm som jag kan hoja med. Skulle du vilja guida mig runt i skogarna runt nacka, Hellas ska va bra har jag hört, så får du gärna höra av dig.

johanasebrant@hotmail.com

trevlig blogg föresten....
Tjena Johan och välkommen till Sthlm. Självklart guidar jag dig runt Hellasskogarna men jag råder dig starkt att även besöka http://www.happymtb.org. Ligger under "Annat läsvärt" som Sveriges bästa cykelforum och regga dig där. Väl där kommer du att hitta en massa folk att cykla med samt diskutera en hel del andra saker med.
Jag ska cykla något i helgen hade jag tänkt. Mailar dig om det.
Nypan sa…
Ornö. Där har jag inte varit på många många år. Exfruns moster bodde där, och drev bland annat en Pub på nån gammal båt vill jag minnas. Annars har jag nog mest nåt ungdomsminne från Fjärdlång, och nåt scoutläger där jag fick en fästing dom fick plocka bort. Den satt på pungen såklart :-(
/N

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!