Fortsätt till huvudinnehåll

Ett välkommet mail landade idag


När jag för någon timma sedan kollade min gmail hade följande meddelande hoppat in i inkorgen:
Dear all,
Many thanks for taking a leap of faith and placing your Peregrine pre-order!
Firstly I have to extend my huge apologies that this has all stretched out so longer than anticipated, even with multiple revisions to our delivery schedule. I only hope that you ultimately find it worth the wait.
The good news is that the shipment arrived in the country yesterday, it now just needs to clear customs and be delivered to me. I'll then do all my usual frame prep and final readying, then they will be going out I hope before the end of next week.

Jag har velat nog när det gäller storleken och kommit fram till att jag antingen:
  • Skall ha en som har ett 59cm effektivt topprör med ett 60cm långt sadelstolpsrör.
    • Fast då måste jag ha en 80mm stam baserat på min gamla racer som var 58cm lång och på den hade jag en 90mm stam då jag inte gillar långa cyklar av någon anledning.
    • Min gamla Miyata hade ett 61cm långt sadelstolpsrör och jag gillade inte höjden på den cykeln.
  • Skall ha en som har ett 56cm effektivt topprör med ett 56cm långt sadelstolpsrör.
    • Då kommer jag att ha en stam på antingen 110mm eller 120mm som jag tycker passar sig bättre på en stålram med traditionella vinklar.
    • Det finns en risk att droppet sadel/styre blir lite stort men med tanke på att min Fixie har en ram som har ett 55cm långt sadelstolpsrör center-center och 57cm center-top och en nedåtvänd styrstam tror jag inte att det kommer bli ett problem.
Så det blir en 56cm med samma modell av stam jag har på fixien och som antagligen kommer vara uppåtvänd till en början. Det borde verkligen minimera dropet.

Prio 1 nu blir styrlager, styrstam, styre och hjul så den åtminstone kan stå för sig själv och inte behöva sitta i ett mekställ.

Resten tar jag när det kommer.

Och nu till dagens lilla övning:
Tog mig en liten sväng med Pakén idag till Trollbäcken fram och tillbaka. Mirjas kusin har köpt radhus och idag fixade vi innertaket vilket var pinsamt enkelt när man har en tryckluftsmatad spikpistol till sin hjälp.
Däremot var det pinsamt jobbigt på vägen dit men med tanke på hur lätt det var hem skyller jag på vinden och att jag var nyvaken när jag cyklade dit.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...