Fortsätt till huvudinnehåll

Världens bästa cykel?


Det vet jag inte men den är åtminstone en av de mest variationsrika ramar jag har hittat.
Vad sägs om:
  • Under 5000:- hemskickad till dörren.
  • Stål för komforten.
  • EBB så jag kan köra den med växlar eller utan.
  • Tar upp till 29x2.25 däck.
  • Traditionell geometri, det vill säga inget slopat skit.
  • Snygg färg.
Min tanke är att köra den som en pendlarhoj/CX men att samtidigt kunna ta den på lite längre skogsturer när jag vill kunna ha växlar men kanske inte heldämpat. På MTBR kallas fenomenet tydligen "monstercross".

Den tänkta specen lyder såhär:

Växlarna kommer bli Campagnolo då jag verkligen hatar Shimanos vajerdragning och nya Dura-Ace tänker jag inte kosta på den. En Shiftmate kommer sitta närmast bakväxeln för att få kombinationen Shimano/Campagnolo att lira.









Bromsarna kommer att bli Avid's BB7-Road då många verkar gilla dom samt att utbudet på bra mekaniska skivbromsar verkar vara dåligt. Skivorna kommer bli Shimanos 160mm XT.









Styret blir ett vanligt kompakt bockstyre, antagligen från FSA. Ett Midgestyre hade varit mumma men då jag ska ha Ergpowerreglage på den kommer knappen i så fall att sitta helt muppigt till.






Stam och stolpe blir naturligtvis gjorda av Thomson även fast jag hade önskat att X2 fanns i silver.





Hjulen kommer jag bygga på silverfärgade XT-nav med silverfärgade DT-Comp ekrar samt svarta Mavic A317Disc fälgar. Hade först tänkt att bygga helsvarta hjul som jag gjorde till min Swift men efter att ha sett bilder på en Peregrine med silverfärgade nav och ekrar har jag gjort en helomvändning. Kassetten kommer bli en tiodelad bergskassett från Shimano. Kanske inte de mest sexiga naven men dom ligger bra till i pris och gör jobbet som dom ska.



Då man inte skall ändra på några vinnande koncept kommer det att sitta en Specializedsadel på den samt CB-pedaler. Antagligen Quattro men även Candy ligger bra till.






Vevpartiet vet jag inte ännu men något slags kompakt kommer det att bli. Campagnolo har ju några modeller så det blir väl antagligen ett Veloce där med.




Däcken kommer jag att alternera mellan 25mm för asfalstsrundor upp till 29x2.25 fram och 29x2.0 bak för stigrundor. Så det lär nog bli tre uppsättningar, 25mm, 38mm samt 29" MTB-däck.

Detta är planen i alla fall. Sen kan allt ändras såklart, förutom ramen såklart som jag redan har lagt handpenning på.

Kommentarer

Anonym sa…
Blev med en till Ridleycross idag apropå cross... :-) T
Anonym sa…
Sweet, kommer att bli mumma det där!

/STEFAN
Markus F sa…
Gillar verkligen den där. Exakt den hojen jag skulle köpt om den funnits hösten 2006.
Anonym sa…
Det är glädjande att du äntligen tagit steget till Campagnolo på cyklarna Johan :-) T
Anonym sa…
Hej Johan.
Vill du ha ett styre med lite utsväng på rekommenderar jag "Salsa Bell Lap". Kör jag på min cross. Inte så mycket utsvängt som Midge men ändå utsvängt så det blir stabilt i bocken utför.
/Anders
Markus F sa…
Jag har ju redan ett par hjul åt dig.
Open Pro/XT disc.
Rikard sa…
funkar 10delat på XT-nav?
Tackar för alla uppmuntrande ord. Jag har ju redan blivit med hjul och styre :oD

@Rikard: Den gode Sheldon säger så här:
10-speed Combinations:
Note: Shimano 8- and 9- and 10-speed cassettes/hubs are fully interchangeable for wheels with steel Freehub bodies.
The only parts that are different in any important way between the 8- and 9- and 10-speed systems are the shift control levers.

The 2004 and later Dura-Ace hub has an aluminum Freehub body, so it only works with 10 speed cassettes.

The 2005 and later Ultegra WH-R600 complete wheels also use an aluminum body, 10-speed only. (Standard Ultegra hubs have steel Freehub bodies.)


Mitt nya XT-nav (775) har stålbody men tydligen har det äldre alu-body såg jag just så jag kanske får köra niodelat ändå på den. Tror inte att Markus hjul har XT-2008 på. Bra iakttagelse där Rikard. Nåja, då blir det ju billigare komponenter!

http://www.sheldonbrown.com/k7.html#10cassettes
Anonym sa…
Men vafan... ShimaNO och Campa?
Har du försökt laga Bearnaisesås nån gång?? Det kan SKÄRA sig jävligt lätt :)
Bjarne, jag kommer använda Shiftmatemojängen som rapsolja i såsen. Och sen vispa vispa vispa...

Allvarligt så vet jag inte hur jag ska göra annars då det är lika lätt att hitta ett nav för Campabody som även klarar av skivbromsar som att hitta en oskuld på ett horhus.

Och jag vill verkligen inte ha Shimanos vajerdragning på den där hojen. Hoppas bara att en Shiftmate gör att det funkar bra tillsammans.
Rikard sa…
På Markus F's surly körde vi från början med shimanohandtag och intern viredragning. Lösningen stavas nokon.
Nokon it is alltså? Fanns tydligen för Campa med.
Har fått tag på någon tjomme på MTBR som kör tiodelat Ultegra på ett gammalt XT-nav för åttadelat så det verkar ju lovande att köra tiodelat med ett niodelat XT-nav på Peregrinen!!

Populära inlägg i den här bloggen

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe. Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller. Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare. Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lov...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.