Fortsätt till huvudinnehåll

Vissa onda saker har något gott med sig


Som exempelvis mitt helt nya XT-nav som tillverkades av leverpastej. När jag skulle ut på den femte turen med den då ganska nya Tjuniern av märke Singular Swift SS sa det 'pang' och det frihjulade lika bra framåt som bakåt.
Som tur är finns det vänner omkring en och när framgaffeln på min Trance la av kunde jag låna ihop ett bakhjul av delar från Stefan och Johnny.

Då reklamationstiden från bike-components är löjeväckande (köp inte saker som kan gå sönder därifrån) valde jag att lägga ut 300:- på ett till nav. Då Shimano-Nordic ville ha 395:- för en body kändes det som en ganska bra deal.

Igår (en knapp vecka efter beställningen lades) var jag hos Andreas och hämtade navet (och min nya Vaude Bike Alpin Air 25) och idag införskaffades det en 14mm insexnyckel och en 17mm konnyckel.

Efter att ha haft lite problem att få bort bodyn (det löste sig mha en polygrip och några småmärken på navet) mekade jag ihop allt vilket tog ca fem minuter. Pinsamt enkelt alltså.

Så nu sitter mitt hemmabyggda bakhjul på med en ny body.

Förhoppningsvis går reklamationen genom och då har jag ett helt nytt XT-nav som jag kan göra något roligt av.

Så vad var det som det goda med det här då?
  1. Jag fick förhoppningsvis ett nytt nav att bygga hjul på för en billig penning.
  2. Jag var tvungen att lära mig meka baknav inkl spänna lagrena.
  3. Jag fick köpa lite nya verktyg.
  4. Ikväll är det konsert på Stadion och vädret är mumma.
Att meka med ett baknav och lära sig lagerspänning kan ju låta löjligt och banalt för många men första gången är det inte helt lätt, eller rättare sagt så tror man att det ska vara svårt. Istället för att bara låta någon annan göra det åt mig och inte kunna ta lärdom av det har jag idag lärt mig ännu en viktig komponent inom ramen för mitt cykelintresse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!