Fortsätt till huvudinnehåll

Sista projektet på länge?


Tja, inte vet jag men jag har helt plötsligt fått en mättnadskänsla i kroppen när det gäller cykelbyggandet. Trist men så kan det nog gå. Nåväl, vänta ett tag bara så tillfrisknar jag nog.

Åter till ämnet.
Bakgrunden är att jag köpte en Miyata 110 av en jobbarpolare förra våren och gjorde sen om den till enväxlad och sen utan frihjul. Det var helt funkis men ramen som är 60cm c-c var i största laget. Hur Per har kunnat haft den som är ca 10cm kortare än jag övergår mitt förstånd.

Så jag beställde en Pakéram från Trackbikeshop i strl 57cm istället och den fick jag hem igår. Det som kommer återanvändas från den gamla cykeln är hjulen som iofs är helt nya. Tänkte försöka få ihop den så mycket som möjligt så att när Stefan kommer hem ska det bara vara att slänga på vevlagret/partiet och hoja iväg.
Snälla som dom är på Pedalogerna kunde dom tänka sig att pressa i styrlagret som jag fick från bike-discount igår utan kostnad. Fint tänkte jag och åkte dit med ram och lager.
När Ola sen frågade var själva lagerna var såg jag nog ganska frågande ut. Det visade sig att jag har fått allt inom ramen för styrlagret förutom lagerna själva. Hoppas dock på ett bra servicebemötande av tyskarna och tidigt nästa vecka bör det komma.
Sadelstolpen hade iaf kommit så nu hänger ramen hos Pedalogerna med en stolpe intryckt i baken.

Nåväl, jag är ju van att ha lite problem med mina internetbeställningar så egentligen blev jag inte förvånad. Ramen i sig väger iaf in på 2300gr utan gaffel. Låter ju tungt men så är det ju en billig ram av stål med.
Specen kommer iaf att bli som följer:

Ram: Paké Track stål 57cm.
Gaffel: Paké stål.
Hjul: De som byggdes förra året med Mavicfälgar och On-Onenav fram och Paul bak.
Styrstam: Nitto UI-5GX 100mm.
Styre: Nitto bullhorn utan drop, 42cm.
Styrlager: Stronglight tror jag, annars blir det ett BBB om tyskarna sätter tillbaks pengarna.
Sadelstolpe: BBB 27.2/300mm som blänker.
Sadel: Brooks Swift.
Vevlager/Parti: Sugino RD Messenger, färg okänd.

Broms fram tror jag att jag ska ha men vill ha en som är ganska liten och inte sticker ut. Miche har någon variant som Phil (Dr Spoke) har och som ser finfin ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!