Fortsätt till huvudinnehåll

Tjunierbygge - Del 1 beställningen


Efter att ha suktat en längre tid på en tjuniotummare fick jag loss lite pengar i mellandagarna genom att avyttra lite andra cykelsaker och lyckades lägga en beställning på lite produkter från Tyskland.
Specen kommer bli följande:
  • Ram = Surly Karate Monkey 20" i färgen Huskey Blue
  • Gaffel = Surly Karate Monkey helstel
  • Styrlager = FSA Orbit XL-II
  • Bromsar = Shimano Deore 535
  • Nav = Shimano XT 2008
  • Fälgar Mavic TN-719 Disc only
  • Ekrar = DT Competition
  • Däck = Schwalbe Racing Ralph 29x2,4
  • Vevlager/parti = Shimano LX*
  • Pedaler = Crankbrothers Mallets*
  • Styrstam = Thomson Elite silver 110mm*
  • Styre = Easton EA30 riser 685mm*
  • Sadelstolpe = Ritchey 27,2mm*
  • Sadel = Selle San Marco Aspide Arrowhead*
  • Klingor = Surly 34/20*
*Ligger i källaren.

Jag har en Thomson Elite stolpe med 25mm setback på gång från en jobbarpolare som jag ska testa och sen är jag väldigt sugen på en Brooks B17 eller kanske en Flyer för att få lite fjädring i baken.

Det kommer inte bli något värstingbygge men jag är helt övertygad om att jag kommer bli nöjd med komponenterna med tanke på den budgeten jag har satt.

Skulle jag göra ett mer värstingbygge skulle jag ha valt CK som styrlager, andra vevar och definitivt andra nav och en lättare ram, men som sagt så har jag inte de pengarna för tillfället.

Hjulen spänner/riktar jag själv, men jag ska kolla vad Phil ska ha för att ekra upp dom åt mig. Eventuellt gör jag även det själv men om han inte tar hutlöst för arbetet får han göra det. Phil ska även spruta i lite rostskydd i ramen har han sagt.

Sen ser jag lite möjligheter med de nav jag valde då jag har möjlighet att sätta på en bakväxel vid tillfällen som kräva dessa tingestar.

Ska jag bygga finhjul har Phil och jag redan specat vad jag ska ha.

Kommentarer

Rikard sa…
20" låter ganska stort, speciellt på en 29er. Men det kanske inte blir en FR-hoj =)


har du sålt din inbred fresten?
Anonym sa…
MUMS!
Blir fint det där.

/STEFAN
Japp, Inbreden, gaffeln och båda hjulen som satt på Inbreden är sålda. Allt annat återanvänder jag.

Jag hoppas att en 20" blir bra. Jag testade Viktor ScandAL som är 19,5" och med ett ganska långt överrör och en 110mm stam och den kändes bra att cykla stig på.
Visserligen är Viktor lite längre än jag men jag testade ju som sagt hans cykel och tyckte att den var bra.

Det vore ju jordens humor om ramen skulle vara för stor.
Har dock kollat gemetrin på den och den är kortare än min Trance så slutsumman kanske (hoppas jag) blir att den blir i ungefär samma storleksordning som Trancen.
Anonym sa…
Var meckligt att få på ett FSA Orbit XL-II på min Surly. Två bankade men till slut fikc Phil trycka ihop lagerskålarna.

Spruta med rostskydd... det lät som en idé. Kan väl inte va frösent nuva?
Bruse, Phil brotchar upp lagersidorna för både vev och styrlager. Och i samma veva så monterar vi både styr och vevlager och sprutar in Phils egna Linoljeblandning för rostskydd.

Sen åker jag till Solna och spänner upp hjulen i FBK's meklokal.

Och sen är den typ klar.
Fick besked från Bike-Components att dom får in ramen, styrlagret och det ena navet inom fem dagar så nästa vecka borde allt vara hemma.
Anonym sa…
Och om en vecka cirka, har du en fin yllekeps till den!

Ska snacka med Phil ang rostskydd nästa vecka när jag ska dit å hämta mitt frihjul
NEJ! Inte Surly. :o

Helt allvarligt så skulle du kikat på Treks-29:ers. Oj, oj...

//Skogling
Patrik, hade gärna köpt en Jones men inte alla är ju gjorda av pengar :o)

Det var det här som funkade inom ramen för budgeten.

Kollade in Treks 69er men den var ju jättebillig med sina £1500, plus att den var ju ful som stryk.
Anonym sa…
Surly är fina. Och för att vara en ickesvart är den blåa skitfin!
Nypan sa…
Snygg färg Johan. Det är sån där singlespeed eller vad det heter va?
Jag har fortfarande knappt cyklat nånting på den singlespeed som jag byggde i höstas ( http://cykelmannen.blogspot.com/2007/06/gammal-och-singel-i-frorten.html ) Kanske dags att pröva den i lövstaskogarna nån dag.
/N
Anonym sa…
Roligt! Långa cyklar är härligt, bara de inte blir höga som höjdhoppsribbor samtidigt.

Jag är verkligen förtjust i det nära 25" långa toppröret på Supercalibern, man sitter sååå skönt, dessutom slipper man ful tok-bakåtoffset på sadeln.

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!