Fortsätt till huvudinnehåll

Lyckan med en ny cykel

Cyklade i tisdags kväll med Christopher och hans nya Yeti. Stolt som en tupp var han över den, vilket klart är förståeligt.
Väldigt fin, lite ovanlig ram (med svenska mått) med 150mm slag bak, fin geometri och rejält lätt.
På grund av olika anledningar (rejäl vurpa) hade han inte sitt vanliga bakhjul utan fick ta det som i normala fall sitter på hans vintercykel. Tre punkor senare skrattade vi lite åt det och inför dagens tur skämtades det friskt över hans tidigare situation.
Dagen till ära hade hans vanliga bakhjul blivit fixat och ryggsäcken var proppfull med slangar.

I en liten brant uppför, som C skulle klara vilken dag som helst med ögonbindel fastnade han och ena pedalen pajade. Lite senare knäckte han bakväxelörat och lyckan var total.
Kan man verkligen ha sådant oflyt på de två första turerna med sin nya fincykel? Fast någon punka blev det ju inte.

Kommentarer

Anonym sa…
Han lyckades iaf cykla i mer än 10 minuter... Däremot måste det kännas väldigt tråkigt att hinna pajja så mycket på en ny cykel på så kort tid :-/
Jag vet... Tänkte faktiskt skriva något om vad du råkade ut för men kom inte på något fyndigt. Hans otur kan man ju åtminstone skratta lite åt
Anonym sa…
Fifan! Inget integrerat öra på hojjen hoppas jag?

När det kommer till växelöron får man nog nästan köpa två i taget... :P Det gör jag iaf!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...