Fortsätt till huvudinnehåll

Bredare än brett....

Då jag tycker att jag inte får tillräckligt med kraft (och en känsla av att styret är för nära kroppen) då jag ställer mig upp och tar i på min Inbred valde jag igår att byta både styrstammar och styren på mina MTB's.
Då den ena stammen har 31,8mm som innermått (Inbred) och den andra 25,4mm (Trance) kunde jag inte använda samma styre men då jag trodde att styret på min Inbred var 20mm bredare än det på Trancen ville jag ha ett bredare styre i dimensionen 25,4mm.

Den egentliga anledningen till bytet var att jag ville testa om en 110mm's stam skulle ge mig mer kraft på Inbreden jämfört med den 90mm's som sitter där idag, och inte ett bredare styre.

Innan bytet åkte jag således förbi Anders Bohlin och införskaffade mig ett Easton AE30 med en bredd på 685mm för att ha på Inbreden. Priset för det blev en Linné!

Jag hade ju trott att det gamla styret var 660mm så döm om min förvåning när det stod 630mm på styret. Helt plötsligt hade de 20mm som jag trodde skiljde mellan styrena blivit 55mm. Och sen när jag mätte de gamla styrena insåg jag att det Truvativstyre som innan satt på Inbreden inte alls var så brett som jag trodde utan verkade hålla ca 640mm.

Gammal setup


  • Inbred: 90mm stam 640mm styre

  • Trance: 110mm stam 630mm styre
Ny setup


  • Inbred: 110mm stam 685mm styre

  • Trance: 90mm stam 640mm styre
Slängde på den gamla Selle San Marco Aspide Arrowheadsadeln som satt på Trancen på Inbreden med så jag knäckte en rails på den sista turen. Trancen får hålla till godo med en Selle Italia Flite så länge. Röd såklart!
Ett problem som uppkom var att bromsslangen till bakbromsen eventuellt blev lite kort med det bredare styret. Dock tror jag att den kommer bli funkis.
Ska bli intressant på lördag och känna skillnaden med en 20mm längre stam och 55mm bredare styre på enpetaren. Känns det bra håller jag tummarna för att den nya setupen på Trancen känns bra.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag har 720mm brett på Inbreden och ett 760mm hemma till Ninern...T
Anonym sa…
Lördag?! Låter som en latterajd?!
Samma styrdimension på alla hojar så man kan blanda och ge is the shit :-)
Micke, jag vet! Om jag inte gillar uppsättningen på Trancen skaffar jag mig en till stam med 25,4mm. Alternativet är två stammar med 31,8mm.
En X4 i typ nyskick borde ju inte vara så svårt att bli av med kan man ju tycka, om det nu skulle behövas.
Jag testcyklade med ett riserstyre på min NRS i 15 min uter en gång.
Det var ingen hit. Jag måste bara ha 3 graders bend, flat och 580mm.
Det e ju skillnaden mellan våra axelmått Patrik, 100mm :oD

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!