Fortsätt till huvudinnehåll

Ingen 29" i sikte på ett tag...

Hösten 2005 köpte jag mig en begagnad Inbredram då jag ville testa att köra oväxlat i skogen. Planen var att bygga den så billigt som möjligt så den ekiperades med delar från Tyskland och Ebay.

Våren och sommaren kom och den funkade helfint, kanske lite taskig bromsverkan med fälgbromsarna men inget som störde mig nämnvärt. Utväxlingen kanske var i det lättaste laget men en större framklinga rådde bot på det.


Hösten och vintern kom och Aron utlyste en tur som skulle gå i dödens tecken, och det var det första tecknet på att man kan dö på en cykel. För första gången märkte jag verkligen att skivbroms fram är bra att ha när det är runt nollan och vattnet fryser till is på fälgsidan. Höll på att nästan slå ihjäl mig ute i skogen. En billig Deorebroms från Tyskland,
samt ett nytt framhjul med skivbromsnav från Pedalogerna införskaffades och vilken skillnad det innebar.

Sen kom vår/sommar/höst igen och vi var ute i Hellas i regn och blöta hällar och rötter. Blöta hällar och rötter samt Johan bakom styret betyder "nono" när det gäller att använda frambromsen. Alternativet är att använda sig av bakbromsen, men vänta lite... En fälgbroms bak tar ju uppenbarligen lika taskigt som en frambroms i skitväder. Till problemet hör att de äldre Inbredramarna inte har fäste för skivbroms, vilket gör det lite svårt att få bra bromsverkan i skitväder. Som tur är finns det tillverkare av delar som gör adaptrar som man fäster på v-bromsfästet och sen låter muttern som håller axeln på plats även låsa fast adaptern.

Frågade lite folk på http://www.happymtb.org om några hade använt liknande saker, och det fanns det, men ingen som hade horisontella dropouts, däremot var omdömet över lag bra så jag slog till på en sådan och en till billig broms från Tyskland.
Allt monterades på ca 15 minuter och sen tog jag en liten tur utanför huset och allt verkade sitta fast.

Vidare mot LCF's meklokal och bromsslangen kortades av ett lyckat snitt med skalpellen och utan att oljan rann ur.
Igår var det så dags för det stora testet, två timmars cykling i Hellas med varierande terräng. Och det verkar som att adaptern sitter som berget, så nu blir det till att behålla Inbreden ett tag till.

Och jag som nästan hade hoppats på att allt skulle rasa så jag skulle kunna köpa en ny Inbred, fast med stooora hjul och stel gaffel (som tydligen är lösningen på alla problem i skogen), men så blir inte fallet nu och jag och min älskade Inbred får mysa en stund till, vilket är helt ok för jag gillar den skarpt!!

Kommentarer

Anonym sa…
Är det inte ss som är på modet, så är det fixed eller storhjulingar. Undrar vad dom hittar på 2008?

Blev det inte lite fel här?
Utväxlingen kanske var i det lättaste laget men en större framklinga rådde bot på det.
Näää, det blev rätt. Jag hade 32/20 från början vilket gav en utväxling på 1,6 och bytte sen framklingan mot en 34 vilket gav 1,7 i utväxling. Inte mycket ksillnad men det räckte för att jag skulle få mer flyt i skogen samtidigt som mina knän inte tog stryk.
Men vänta nu. Fungerande cykelgrejer är absolut inte ett giltigt skäl att inte skaffa fler cykelgrejer :-)
Anonym sa…
Inbred med stora hjul is the new black ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe. Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller. Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare. Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lov...