Fortsätt till huvudinnehåll

Mätt!

Nu är den klar, det ser ni här svart på vitt. Nu har min Felt F70, som jag köpte för 9000:- hos Pedalogerna kommit till en gräns där jag känner att jag inte längre vill lägga några pengar på uppgraderingar. Det jag har uppgraderat har jag fått till bra priser tycker jag men nu är det som sagt slut på den sagan. Jag anser inte att man kan bygga vidare hur länge som helst på en undermålig ram (och där ligger alla ramar i mina ögon som inte är i full kolfiber, titan eller en ball blandning av läcker metall och plast, typ det Cinelli har gjort med stål/kolfiber). Visst duger ramen till mig men att slänga på en Campagnolo Record Carbon på den tillsammans med några läckra Zipp-hjul skulle bara kännas fånigt. Nä, sådana produkter kräva finare ramar.
På tal om svart och vitt så tycker jag att slutresultatet blev riktigt bra. Ja, den har bara en niodelad 105-grupp (med vissa Dura-Ace komponenter), ja, ramen är i aluminium med bakstag i kolfiber, ja, gaffelröret är i aluminium, nej, framhjulet är inte radialekrat, ja sadeln är vit (och kommer antagligen att bli skitig). Men jag gillar den ändå. Det är min första landsvägshoj, jag sitter bra på den och jag tror inte att jag skulle bli snabbare med en läcker superlätt kolfiberhoj, däremot lyckligare, men jag ska ju ha en räser efter den här, var så säkra på det, och då blir det kolfiber i massor, men det blir på den det.


Sadeln är en Specialized Toupe Team. Tänkte att eftersom jag redan har Bettinis glasögon kan jag ju lika gärna skaffa hans sadel med. Den finns bara i 500 ex i europa (sa åtminstone säljaren till mig), och om det inte stämmer så har jag i alla fall en riktigt snugg och skön vit sadel (som faktiskt skall vara hyfsat lätt att få ren) med lite läckra detaljer på. Styrlindan ska tydligen vara ganska lätt att få ren den med, men det återstår att se när den väl blir skitig.

Mätt på att köpa cykelsaker blir jag aldrig men nu räcker det för just den här cykeln. Nästa projekt blir att göra ett nytt bakhjul till min gamla Miyata OneTen där jag ska kunna vända på hjulet för att växla mellan frihjul/track! Det hjulet ska jag bygga själv, men kanske får jag lämna in det på lite efterjusteringar. Måste bara hitta någon som kan låna ut ett riktställ och eventuellt någon som kan hjälpa till och guida. Men det blir ett senare bekymmer.

Kommentarer

Anonym sa…
Det ser komplett ut, Johan. Snygg. Vitt är rätt. Lagom till Pride.
:)
Visst e det ;o) Nästa blir vit den med, fast i form av en plastram!
Anonym sa…
Vitt ska tydligen vara årets modefärg. Vitt som oskulden. Otrendig som jag är, kör jag vidare på svart.
Anonym sa…
SHIT, den där sadeln var skitsnygg! Sälj den till mig innan du får skavsår......

/STEFAN
Nypan sa…
Vitt är snyggt, och du har ju som sagt glasögon som passar till sadeln.. Den hojen tar du med till en LVG runda här i västerort i augusti, som vi rundar av på LB :-o
Markus F sa…
Den där cykeln kommer ju att hålla i tio år och fortfarande vara bra.
Tyvärr är benen viktigare än cykeln.
Jag har just lagt ner en förmögenhet på min hoj. Blev jag snabbare? Inte ett smack.
Ser jag kåtare ut? Jajjamensan!!
/Big
Vitt är snuggt. Jag har inte uppgraderat något på cykeln sedan i våras. Jag uppgraderar bara benen. Men under vintern kommer det hända grejer med cykeln... ;o)

//Skogling
Ska fokusera på benen nu. Lite LVG i västerort lockar, och även avslutningen på LB :o)
Vi tar det e. Gortland.

//Skog
Anonym sa…
Snygg hoj! Den behöver du inte skämmas för även om den är i alu.

Säg till när det är dags för hjulbygge, jag har ett riktställ du kan låna och kan nog ge lite råd också.

/Viktor
Anonym sa…
Whii, vad fin den blev Johan!
Hör av sig när han vill prova den på vägen.

//Axel
Anonym sa…
alltså vi körde utan dig till dyrfikat i Taxinge idag! Nästa gång så?
Erik H sa…
Vit Inbred, vit Felt-räser... precis som jag! Nu måste jag ner i källarn och pilla upp Felt-kartongen med mina krympling-armar tror jag, det där inlägget gjorde det för svårt att hålla sig.

Vitt är fint och kolfiber är både godkänt och tufft numera!
Rikard sa…
skall jag höra av mig nästa gång vi har hjulbyggarkväll i solna (inom ett par veckor förmodligen)?
Erik, vitt is da shit nu för tiden ;o)
Rikard, gärna. Nu tror jag att Viktor och jag fixar det här hjulet men jag har åtminstone planer på två hjul till att bygga och lite andra idéer tas emot tacksamt.
Anonym sa…
Klart att Du ska ha ny cykel. Att jag behöver ny hoj till i vår har inget med detta inlägg att göra.... ;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!