Fortsätt till huvudinnehåll

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe.

Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller.

Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare.

Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lovar är dyra, men om de gör det kan de ju kosta mycket pengar. Men det är ju inte samma sak som att det är dyrt. Ett par bibs från Rapha kostar ca 1700:-, vilket är ganska mycket pengar. Men med tanke på hur de byxorna sitter på mig betalar jag det priset med glädje. Tråkigt trist det skulle vara om jag köpte ett par byxor för runt 1200:- som inte alls satt bra nu när jag vet vad som finns.  Jag upplever inte att Raphas byxor provocerar många personer, förutom priset då, som slutar någonstans där Assos börjar.

Naturligtvis äger jag kläder från andra märken som jag gillar men när det kommer till cykelbyxor ligger Rapha i en högre klass än de jag har testat.

Tröjorna sitter väldigt bra på mig. Det jag först föll för med Rapha var att designen är väldigt ren. Oftast är det en färg, en liten broderad text som säger Rapha och ett vitt streck på den ena ärmen. Ska jag köpa en tröja nu för tiden tittar jag alltid in hos Rapha och ser vad de har i butiken.

Jag har en tröja från Rapha som inte har raglanärmar. Efter att ha använt den under ett par år fick jag reda på att det var ett under att mina armar satt kvar då raglanlösa cykeltröjor tydligen skaver av armar.

Oavsett om tröjorna har raglanärmar eller inte så blir vissa personer provocerade av tröjorna. Jag antar att det är avsaknaden av stora loggor som provocerar. De tröjor som har stora SKY-loggor provocerar naturligtvis samma personer. Jag skulle nog inte köpa en SKY-tröja från Rapha. #rule17

Rapha gör filmer. Något som är väldigt provocerande för vissa personer. Det intressanta är att dessa personer blir provocerade av filmerna när de i rimlighetens namn inte ens borde kolla på dem. Jag personligen tycker att filmerna är trevliga och ger ett rejält cykelsug och ett ännu rejälare sug på att inte raka mig på länge. I ansiktet alltså, benen rakar ju vi cyklister såklart.

Tyvärr har jag ingen skäggväxt att tala om för att kunna matcha gubbarna i filmerna. Många personer i filmerna bär inte hjälm och det är ju inte bra och är något som provocerar. Trots att jag inte blir provocerad blir jag inte sugen på att cykla utan hjälm när jag ser på filmerna. Jag gillar att cykla med hjälm.

En annan fiffig sak med Rapha är att om personen i fråga skulle gå ner i vikt, vilket inte är helt omöjligt om personen motionerar mycket, så erbjuder Rapha sina kunder att köpa ett nytt plagg i mindre storlek för ett reducerat pris. Rätt fiffigt och är vad jag vet inte så provocerande.

Och nu när Cykel City har tagit in Rapha kan ju vi som gillar detta märke samt bor i Sthlm gynna en butik i vår närhet också, och det är ju alltid bra. Frågan är ju om de personer som blev provocerade av att de slutade sälja Campagnolo kommer att besöka butiken?

Make love not hate!

Kommentarer

Men åh vilket köpt inlägg! Du och Mia Skäringer...
Hejter!
Jag har ju inte ens skäggväxt.
Unknown sa…
Köper man Rapha får man precis det man betalar för dvs kläder och dojor av yppersta kvalitet. Att de dessutom slår alla andra rent estetiskt är en extra bonus.
Håkan, jo jag tänker nog likadant där. Men det är provocerande för vissa.
Nypan sa…
Själv har jag varken råd eller är tillräckligt ball för Rapha. Jag är till och med så oball att Rapha säkert skulle betala mig för att inte bära deras plagg.
Men jag är glad för alla som har råd och stil nog att bära deras plagg.
Middleman sa…
Bra där Johan (Andersson alltså)! +1 på hela inlägget.
Nypan, nu är du onödigt hård mot dig själv. Du är ju en första klassens stilcyklist. Men som stilcyklist behöver man ju inte bära Rapha, det finns ju flera märken för stilfulla gubbar, Torm är ett.
Fasen Johan, du levererar sakliga och objektiva fackartiklar på löpande band!
ivar sa…
För att inte tala om HAMMARBY SJÖSTAD-bor? Tråkigt provocerande med folk som är nöjda över att bo i en före detta kåkstad!
Fast Ivar, vi som bor här är ju folk som typ har vuxit upp i Trånkan etc så vi gillar kökstadstänket.
Meh jag tyckte det stod kåtstad. Får väl bo kvar i Hässelby då.
ivar sa…
Hur länge ska man behöva vänta på nästa, obetalda, advertorial egentligen?!?
ivar sa…
Jag tycker att det är sjukt provocerande att du orkar gå upp och cykla Le Peloton typ hela tiden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!