Fortsätt till huvudinnehåll

Göteborgscrossen

Vilken helg, vilket arrangemang, vilket väder och vilken rumpchock...

De anordnande klubbarna Göteborg CK, CK Master samt Mölndals CK hade verkligen fixat till två grymma banor, phett med Stravakudos till de goa gubbar och gummor som hade anordnat allt.

Succéklubben CKCX kom till start (båda dagarna) med åtta (typ största och snyggaste klubb?) mer eller mindre fräscha gubbar. Jag hade tydligen seedat in mig till första startled, antagligen hade ryktet om min placering på happycrossen nått till ända till Göteborg.

Min vana trogen provkörde jag inte banan (någon av dagarna) förutom en liten snutt i skogen men då jag inte är jättesnabb i starten (något jag bittert fick erfara på lördagen) så såg jag inte det som ett problem.

Lördag
Stod i första startled, förväntansfull som ett litet barn. Startern ylade 5 min kvar, 2 min kvar osv fram till 15 sek kvar. Då kollade jag bakåt och såg att kedjan låg på en lite för lätt krans. Lika bra att växla lite, jag har ju ändå 15 sek på mig. BRÖÖÖL!!! Jaha, starten skulle alltså gå INOM 15 sekunder. Bra att veta!! Anders Bohlin som stod bakom mig var APNÖJD över min n00bighet!!
Kom väl ur första kurvan typ SIST men lyckades köra upp mig under loppet. Passerade både cx-oraklet Björn som hade en riktigt jobbig dag och Tille som körde med typ ett brutet revben. Hade nästan kommit ikapp Viktor när jag visade hur man INTE skulle ta en högerkurva. Sträckte höger rumpa och hamstring lite men efter någon minut kunde jag börja trampa på för fullt igen.
Lyckades passera Björn och Tille igen och hade en person mellan mig och Viktor när jag 300 meter innan mål fick framhjulssläpp i ännu en högerkurva och sträckte samma muskler. Tack och godnatt. Jag lyckades haltande ta mig i mål iaf men tappade runt sex placeringar. Tille ropade uppmanande "är du ok?" eller något när han passerade mig. Väl i mål så hånade han naturligtvis mig rätt hårt!
Peter, Ivar och Fredrich körde på riktigt bra. Fredrich vurpade tyvärr och tappade lite placeringar han med. Magnus köttade på, vurpade och tappade placeringar han med.
http://www.strava.com/activities/88854464

RACE HARD, CRASH HARDER!

Söndag
Efter att ändå ha bestämt mig för att köra (cx-veteranen Tille övertygade mig om att en DNF var bättre än en DNS) så hade jag APKOLL på starten. Det hjälpte ju föga när jag knappt kunde trampa med höger ben OCH jag fick starta pinsamt långt bak. Bestämde mig dock för att köra allt jag kunde, vilket då blev allt som min högra rumpa/ben orkade med. Att pulsen inte var den begränsande faktorn visade mitt sufferscore = 39 (snittpuls på 151bpm) på Strava rätt hårt men det gick liksom inte att trampa hårdare. Redan efter ett halvt varv var jag sist men som tur var så fanns det en snubbe som tydligen inte var så snabb han heller. Jag tog rygg på honom för att känna av läget och förhoppningsvis kunna ta honom och inte komma sist. Vid hopphindret var jag tvungen att gå varje varv så han fick en 30 meter varje gång som jag körde in lagom till nästa varv. Och så höll det på.
I skogen när det typ var två varv kvar hörde jag hur han flåsade som en döende KOL-patient och gav allt i backen som kom. Gick om rätt lätt och sen så höll jag honom bakom mig resten av tävlingen. TRODDE JAG!! När resultatlistan kom upp så var jag tydligen sist ändå. Däremot så orkar jag inte tjafsa om det men man undrar ju vart han tog vägen.
Fredrich fick till ett bra lopp och både Peter och Ivar placerade sig på rätt sida om 20-strecket.
http://www.strava.com/activities/88854458

Ett extra tack till Magnus föräldrar, som jag utgår följer min blogg slaviskt, för den oerhörda gästvänligheten.

Resultat och sånt hittar ni på GÖTEBORGSCROSSEN!!

Nu hoppas jag bara att min ändalykt är ok till nästa helg.

Kommentarer

Tille sa…
Grymt att köra söndagen. Det såg inte direkt smärtfritt ut. I mitt fall var inte revbenet utan den fina formen som begränsade.
Unknown sa…
Äntligen lite info om detta lopp. Beträffande Tilles DNF/DNS raljerande så är det inte mycket att lyssna på. Jag DNFade på happycrossen men verkar inte ens ha vart där i efterhand :)
Magnus A sa…
Gött kämpande, har tramsat på bloggen med lite bilder i alla fall.
Anonym sa…
Vilken härlig blogg du har, kommer absolut titta in igen!

//Mattias

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!