Fortsätt till huvudinnehåll

Vem vare som förstörde allt


[gnäll]
Vattefakk är det som är fel???
De sista veckorna har all sorts träning känts aptråkig, jag är trött och omotiverad, sover runt 10 timmar varje natt men vaknar ändå helt död. Jag släpar mig ner i källaren, som igår och kör mina pass (som förvisso går bra) men utan någon gnista. Väggen som en gång var så kul att stirra in i...

Cykelpendlingen går dock bra. Vetskapen om att jag slipper Essingeleden gör att jag nog skulle kunna krypa till jobbet och ändå tycka att det kändes ok. Till och med igår när det tokregnade kändes det rätt bra att ta fixin till/från jobbet.

Att komma upp på morgonen för att hoja till Sköndal för lite crisp cx-träning känns helt oöverstigligt nu, även fast jag vet att när jag väl är där är det ju helt fantastiskt.

Övertränad kan jag inte vara, det faller på sin egen rimlighet. För att vara övertränad måste man ju faktiskt TRÄNA för mycket.

Jag kanske är depimerad? En kur med någon rolig medicin kanske skulle kirra biffen?? Så är det nog, måste prata med någon som kan skriva ut något som gör mig glad och som ser till att öka min kapacitet som gubbe och cyklist.

Om dryga tre veckor åker jag till Belgien för att kolla på lite cx och fylla på ölförrådet. Det kanske är det som behövs?

På återhörande...
[/gnäll]

Kommentarer

STIZZE sa…
Motivation går upp och ner, det gäller att hålla det intressant. Man kan vara "övertränad" mentalt, dvs kroppen orkar mer och samma täthet med passen etc, men mentalt har man inte energi att "ladda inför" träningspassen. Sömn gör mycket, och att vardagen är stressfri samt att man trivs med livet i övrigt.

Jag brukar försöka ta en vecka, två, eller mer, med fokus på roligare cykling än exempelvis källarcyklingen.

Tänk på att det är nu vintersäsongen startar, årets tuffaste period med väder och terrängförhållande. Och du "behöver" inte vara stark förrän till våren. Det är precis rätt period att dra ner på de tråkiga passen för att vila skallen lite och hitta motivationen igen.
Johan sa…
du behöver social cykla istället för källaren. kolla med din dr om blodvärden etc.
Ivar sa…
Johan, det är bara att säga till så kan vi åka ut på lite kul cykling. Du vet att du sällan har tråkigt när du cyklar med mig..
Jag känner igen mig i det där. Det går som Stizziakof skriver upp och ner med motivationen.

Jag har testat Rosenrot och faktiskt blivit lite piggare av det, även om det säkert bara är placebo. Järn kan funka om du tränar mycket. B-vitamin. Vin. Stock. Listan kan göras lång på saker som kan pigga upp.

Softa lite med innecyklingen tills du blir pigg igen. Kör 2 innepass i veckan bara så du inte tappar för mycket av PRO-benen.

Vi får väl dra ihop en KBCK-runda nån dag. Inte för att det kommer pigga upp, men det kan ju alltid vara trevligt.
/J
magnus sa…
Förskräckt läser jag att ingen rekommenderar KONSUMTION! som botemedel.
Många bra tips här...
Konsumption
Vin
Stock
Kvalar in på pallen för tillfället..

Eller så är det bara till att HTFU lite...
Tille sa…
Överträning hänger normalt inte på för mycket träning utan för lite vila/återhämtning. Fundera på skillnaden.

Motivation är för tunnisar, men eftersom du inte har något specifikt mål (vad jag vet) är helt OK att ta en viloperiod i november. Dra ner på antalet träningar och kör lugna pass. Eventuellt träna inget i upp till 2 veckor.

Men ffa HTFU, gnällspik!
För mig så känns det mer främmande att tycka det är kul att sitta på en trainer i en källare och glo in i en vägg och tycka det är kul än att INTE tycka det är kul. :)

Men så är jag ju av det klena slaget också...

Vad sägs om 43 km Järva på lördag förmiddag ? Pm det är isfritt d.v.s.
Bjorre sa…
Jag tycker du skall skippa Beligenresan, det blir ett för stort avbrott i din dagliga tristess.
Fredde sa…
Det är höst FFS, den ÄR astråkig. Ge kroppen några veckor att anpassa sig! :)

Allt bra har redan sagts men jag skarvar på Mölleborn kommentar med: D-vitamin och läs en intressant bok om träning.

Prova några nya pass på trainern.



Anonym sa…
Du behöver en kram Johan!! /Rikard

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Keps Cup #1

Hallå alla miljoner följare... Long time no see!! Igår hojade Hanna, Mange, John och jag (och jättemånga andra med såklart) årets första Keps Cup för Specialized Concept Store CK. Foto: Åsa Larsson Att hoja för ett lag där vi är fler än bara jag som hojar annat än BMX känns jätteroligt, att jag sen får representera min lbs gör ju inte saken sämre.  Igår sken solen på alla deltagare, publiken stod som en mur byggd av Trump runt hela banan och var i extas, en ren publikfest helt enkelt.  Själva loppet då? Jo, vi som stod och snackade strunt medan Oscar Ekman pratade i en megafon en mil bort kanske inte lyssnade så bra som vi borde ha gjort så Hanna, Mange och jag startade sist, jag menar verkligen helt sist av alla. Den enda som var bakom oss var en skällande hund som fick spelet av alla kompisar i lycra som hen bara ville älska mest av allt i hela världen. John verkade ha det här med tävlingsvana inne och stod typ längst fram. Foto: Åsa Larsson Banan börjar med världens l

Nytt år, nytt lag....

Ja, inte när det  kommer till BMX såklart. Men jag har fått äran/möjligheten/chansen att hoja för klubben med jordens längsta hashtag under 2017, nämligen #SpecializedConceptStoreCykelKlubb när det kommer till MTB, CX och Racer. Stay tuned så kanske det kommer upp något här. Annars är ett hett tips att kolla in på https://cykeltokig.se/ för löpande rapporter. Yey!!