Fortsätt till huvudinnehåll

Tyskar

Eftersom Mirja var borta i fredags och tog bilen med sig hade jag en grabbkväll med Atle istället för att grisa ner mig på den anrika CycloCross Arena i Sköndal.

Så när lördagen bjöd på samma väder beslöt jag mig för att göra det jag inte gjorde dagen innan och eftersom det var ruskväder hade jag fulvädershjulen på med alufälgar och Tufo Flexus Cubus för det där Formel-1 greppet som man vill ha när det är lera.
Rullade bort till banan, kollade lufttrycket med min nya lufttrycksmätare, 1,5 bar fram och 1,8 bar bak skulle nog bli bra.
Ringde i gonggongen och stack iväg på det första varvet och insåg rätt snart att det här med att cykla i lera inte alls var som att cykla på torrt underlag. Det var bara till att lägga på en minut per varv och leka Bambi på hal is. Dock lika roligt som innan..... I alla fall i 5½ varv, sen kände jag något i pedalerna som jag inte borde känna. Kollade ner och såg jordens bula på bakdäcket. Kollade lite noggrannare och såg att ventilen satt snett. Det krävdes ju inget snille för att inse att klåparna på shop4cross inte kan limma däck, alternativt tycker att tjänsten "montering av däck" är ett bra sätt att suga ut lite mer deg av sina kunder utan att göra ett jobb bakom.

Kollade runt efter en gråterska men fann ingen, grät en skvätt och rullade sen hemåt i sakta mak.

Bakdäcket satt knappt fast när jag väl tog bort det medan framdäcket satt rätt ok. Så nu sitter jag här med två hjul som jag just har limmat fast ett tygband på och två däck som har en mättad bomullskord. En påkladdning till på fälgarna ikväll och sen montering i morgon så att jag kan köra med dom på tisdag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Saker som provocerar

Nu när solen skiner och vägarna börjar torka upp blir jag ju inte så lite sugen på att ta fram racern och rulla ut på Värmdölandet i solskenet. Och vad passar då bättre än att göra det som en stilig gubbe. Rapha är ett klädesmärke som väcker känslor. Antingen verkar folk hata det eller älska det. De som hatar Rapha är ofta personer som aldrig har ägt ett plagg från Rapha och är då naturligtvis bäst på att veta hur plaggen känns eller håller. Vi som äger plagg från Rapha verkar oftast vara nöjda. Det är ju klart att vi kan få hem saker som inte håller den standard som Rapha själva lovar. Men tack vare deras generösa reklamationspolicy är det aldrig några problem att skicka tillbaks defekta eller dåliga plagg. Jag har gjort det en gång när en tröja inte alls höll den kvalitet som mina andra tröjor höll. Jag skickade tillbaks tröjan i den bifogade påsen och erhöll en ny ett par dagar senare. Många tycker att Rapha är jättedyrt. Jag själv tycker att saker som inte håller det de lov...