Fortsätt till huvudinnehåll

Blod, svett och kanske tårar

I morse fick jag (efter mycket om och men) på däcken på mina nybyggda cx-hjul Det kostade en blodutgjutning samt en vattenblåsa på några fingrar men nu MÅSTE däcken bara sitta fast.

Hemmabyggda hjul med sex lager lim mellan däck och fälg.
Hjulen byggde jag för några dagar sen, mitt fjärde hjulpar och det första utan ekertensiometer. Just avsaknaden av ekertensiometer gjorde att hjulen gick ca två timmar snabbare att bygga. Om dom håller kommer jag inte att använda en sån igen utan förlita mig på att känna på ekrarna på ett färdigt hjul och jämföra.

Just det här med påkrängningen av däcken var ju ett helt löjligt kapitel i mitt cykelliv, däcken nöp på direkten i limmet på fälgen och hamnade snett. Det slutade med att jag var tvungen att kränga (läs slita och skrika) av däcket en bit, kleta på mer lim på fälgen och sen arbeta tills svetten sprutade. Sitter dom inte fast nu ska jag inte göra detta mer utan leja bort denna lilla process.

I morgon är det dags för ännu en CX träning i Sköndal och där ska dom testas. Nu ska agnarna skiljas ifrån vetet.
Kan jag bygga CX hjul med kolfiberfälgar?
Kan jag limma CX-däck?
Kan jag undvika att komma sist?
Varför sitter ventilhålet på fel ställe på bakhjulet?

Nåväl, däcken har i alla fall rätt färg på sidoväggarna, alltid nåt!!

Kommentarer

Tille sa…
Ja, den där ventilplaceringen är underkänd. Gör om. Gör rätt.
Bjorre sa…
Ser ut som ett par vinnarhjul.
mattel sa…
så om du punkar ikväll kommer det finnas ett par hjul ink punkad tub till salu?

ser för övrigt snygga ut. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ikväll smäller det!

Nu är det slut på snusket, speciellt för Atle som har haft en fantastisk vila i vintras ty ikväll så kommer mjölksyran som ett brev på posten. Alltså när posten fortfarande delade ut brev som kom fram.

Lite flyt till slut kanske

Efter att ha ruttnat ihop på min NRS (även fast jag kunde få en ny baktriangel för en billig penning) drog jag mig till minnes att Bruse hade nämnt att han tydligen hade fått ett par nya hjul på sin drulleförsäkring. Tänkte att det skadar ju inte att ringa, och visst täckte min försäkring detta och eftersom värdet på min cykel för närvarande ligger på 27.000:- tyckte dom att det visst var värt att ersätta mig med en ny ram för det fascila priset av 1200:-. Så om allt går vägen, vilket dom har sagt att det ska göra kommer jag i dagarna få en rekvisition på en ny Tranceram. Pedalogerna har redan tjingat den sista hos Jaguarverken så om jag har riktigt flyt har jag en Trance att fräsa omkring på runt Kinnekulle. Gällande NRS-ramen är det ju inget fel på den. Det är ju baktriangeln som är paj och det är den som inte finns att hitta ny så skaffar jag bara en ny baktriangel kränger jag iväg NRS-ramen och köper en ny gaffel med lite mer slag på, flyttar Maguran till min Inbred och kränger ivä...

Sub-5kg

För er som känner mig vet ni att jag oftast inte bryr mig om vad mina cykelsaker väger. Den enda hoj jag har vägt är min Giant Reign X som vägde in på 14kg blankt och det var bara för att Max tyckte vi skulle väga den som det skedde. Med det sagt är jag ju inte sämre än att jag kan ändra mig. Jag vet fortfarande inte vad min racer väger men den ligger runt 5,5kg plus/minus några kilon. Det jag däremot vet vikten på är mina racerhjul och dom väger 1622gr exkl fälgband och snabbkopplingar så när Gurra igår messade mig om att kolfiberhjulen var klara var jag ju naturligtvis tvungen att fråga vad dom väger och domen blev följande: Framhjul = 507gr Bakhjul = 672gr Snabbkopplingar = 90gr Vilket betyder att hjulen väger 1179gr exkl snabbkopplingar att jämföra med 1622gr med dom jag nu har på. Mina Conti Sprinter väger 280gr styck inkl ventilförlängare och ett GP4000S 23mm plus slang väger 326gr. Eftersom jag kör med GP4000 25mm rundar jag av vikten till 330gr. Jag vet inte vad man ska uppskat...